Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe
Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki audiowizualne - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane techniki audiowizualne - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Fizyka, Elektronika, Grafika komputerowa i wizualizacja, Technika cyfrowa. Przedmiot głównie dedykowany jest studentom, którzy na pierwszym stopniu nie mieli przedmiotów związanych z systemami audiowizualnymi. W przeciwnym przypadku, studenci będzą doskonalić już posiadane umiejętności na kolejnym, wyższym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z pozyskiwaniem materiałów audio i wideo. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności w obsłudze sprzętu do akwizycji ścieżki dźwiękowej i jej obróbki. |
C-3 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia filmów w technice wideo. |
C-4 | Wyzwalanie i wzzmacnianie poczucia estetyki, budowania komunikacji z wykorzystaniem elementów artystycznych. |
C-5 | Utrwalanie zasad współpracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie zakresu odbioru sygnałów akustycznych przez człowieka. Okreslanie charakterystyki na podstawie badań audiometrycznych. | 2 |
T-L-2 | Nauka posługiwania się aplikacją do obróbki i montażu dźwięku. | 1 |
T-L-3 | Montaż monofonicznej ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem efektów specjalnych | 1 |
T-L-4 | Realizacja dźwięku przestrzennego. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie scenopisu filmu wideo z wykorzystaniem funkcji kluczowania chrominancją, realizacja materiału wideo i montaż wraz ze ścieżką dźwiękową. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Repetytorium z zakresu zjawisk akustycznych i optycznych, oceny jakości materiału audio i wideo, procesów digitalizacji sygnałów audio/wideo, obowiązujących standardów. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka aplikacji do obróbbki i montażu materiału audio. Funkcje specjalne przetwarzania ścieżki dźwiękowej. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. | 1 |
T-W-4 | Układy automatycznego sterowania ekspozycją kadru i ostrością. Zasady manualnej obsługi nastaw kamery wideo - zmienne warunki oświetleniowe. | 1 |
T-W-5 | Uzyskiwanie efektów specjalnych w procesie montażu - aplikacje proste i aplikacje zaawansowane. | 3 |
T-W-6 | Formaty końcowe w produkcji wideo. Charakterystyka nośników. | 1 |
T-W-7 | Techniki tworzenia i wizalizacji obrazów trójwymiarowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Montaż materiału wideo | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie materiału audio | 15 |
A-L-4 | Uzupełnienie wiedzy z zakresu efektów specjalnych | 6 |
56 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, materiały filmowe z TV i internetu. | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 23 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone klasycznie w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy). |
M-2 | Realizacjia zadań na zajęciach laboratoryjnych w zespołach 2- lub 3-osobowych. |
M-3 | Pobudzanie studentów do kreatywności w zakresie opracowywania materiałów dźwiękowych i filmów wideo - prace koncepcyjne nad scenariuszem i realizacją. |
M-4 | Wprowadzenie elementów konkurencyjności pobudzających kreatywność i kształtujących właściwe postawy pracy w zespole poprzez realizowanie takiego samego zadania przez każdy zespół grupy laboratoryjnej w celu późniejszego porównania efektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe obejmujące materiał wykładu i elementy literatury wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta. |
S-2 | Ocena formująca: Weryfikacja umiejętności praktycznych w trakcie zajęć laboratoryjnych w zakresie posługiwania się aplikacjami oraz bieżące korygowanie błędów w realizowanych zadaniach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena form końcowych zadań zrealizowanych przez zespoły podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów. |
S-5 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6). |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-8 | Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_W02 Student zna możliwości aplikacji do obróbki dźwięku i obrazu wideo. | I_2A_W06 | — | C-3, C-2 | T-L-2, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
I_2A_D17/O/1-3_W03 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. Potrafi manipulować ogniskową, parametrami ekspozycji, ostrości i jej głębi. | I_2A_W05 | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-4 | S-4, S-5, S-8 |
I_2A_D17/O/1-3_W04 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | I_2A_W05, I_2A_W06 | — | C-3 | — | M-2, M-3 | S-4, S-5, S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_U01 Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym. | I_2A_U03, I_2A_U07, I_2A_U08 | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1, M-4 | S-3 |
I_2A_D17/O/1-3_U02 Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym z wykorzystaniem złożonych efektów wizualnych i dźwikowych | I_2A_U03, I_2A_U08 | — | C-3 | T-L-1, T-L-3 | M-2, M-4 | S-5, S-7 |
I_2A_D17/O/1-3_U03 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | I_2A_U10 | — | C-3 | T-L-5 | M-3 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_K01 Student ma utrwalone zasady pracy zespołowej | I_2A_K01 | — | C-5 | T-L-5 | M-2 | S-3, S-2 |
I_2A_D17/O/1-3_K02 Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | I_2A_K06 | — | C-4 | T-L-5 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
I_2A_D17/O/1-3_K03 Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. Potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | I_2A_K05, I_2A_K06 | — | C-5 | T-L-5 | M-2 | S-5, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_W02 Student zna możliwości aplikacji do obróbki dźwięku i obrazu wideo. | 2,0 | |
3,0 | Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania. | |
3,5 | Jak wyżej i jest biegły w doborze formatów źródłowych i wyjściowych materiałów audio/wideo. | |
4,0 | Jak wyżej i posiada podstawowe umiejetności montażu materiału audio/wideo. | |
4,5 | Jak wyżej i potrafi wykorzystać narzędzia do wprowadzania efektów specjalnych. | |
5,0 | Jak wyżej i przyswoił zasady dokumentowania procesu tworzenia materiałów wideo. | |
I_2A_D17/O/1-3_W03 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. Potrafi manipulować ogniskową, parametrami ekspozycji, ostrości i jej głębi. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, definicji i parametrów fizycznych mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne mediów - sygnały audio i wideo w postaci analogowej i cyfrowej. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio i wideo na postać cyfrową. | |
3,5 | Jak wyżej i potrafi omówić budowę i wyjaśnić zasadę działania kamery wideo (wraz z rejestracją obrazu i dźwięku). | |
4,0 | Jak wyżej i zna wpływ poszczególnych nastaw kamery wideo na jakość uzyskiwanego obrazu i dźwięu oraz podstawowe zasady ich doboru (np. uzyskanie poprawnej ekspozycji, głębi ostrości). | |
4,5 | Jak wyżej i opanował podstawowe zasady komponowania kadru w technice wideo. | |
5,0 | Jak wyżej i wykazuje poszerzoną wiedzę ze źródeł innych niż wykład i materiały go ilustrujące. | |
I_2A_D17/O/1-3_W04 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | 2,0 | Student nie zna parametrów określających jakość przekazu audio i wideo oraz sposobów ich wyznaczania. |
3,0 | Student zna parametry określające jakość przekazu audio i wideo oraz sposoby ich wyznaczania. | |
3,5 | Jak wyżej.i potrafi interpretować charakterystyki przenoszenia elementów wchodzących w skład systemów audio (mikrofony, wzmacniacze, głśniki). | |
4,0 | Jak wyżej i zna zasady rejestracji sygnałów audio i rozwiązania techniczne stosowane w celu uzyskania wymaganej jakości. | |
4,5 | Jak wyżej i umie omówić wpływ typu budowy wzmacniaczy, kolumn głośnikowych i ich współpracy na uzyskiwaną jakość odsłuchu. | |
5,0 | Jak wyżej i posiada przyswojone zasady tworzenia trójwymiatowych obrazów wideo i dźwięku przestrzennego wraz ze znajomością rozwiązań sprzętowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_U01 Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym. | 2,0 | |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi. | |
I_2A_D17/O/1-3_U02 Student potrafi opracować i zrealizować dobry materiał audio i wideo pod względem technicznym i estetycznym z wykorzystaniem złożonych efektów wizualnych i dźwikowych | 2,0 | Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1 | |
3,5 | Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,0 | Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,5 | Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi. | |
I_2A_D17/O/1-3_U03 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | 2,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. |
3,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. | |
3,5 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. | |
4,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. | |
4,5 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. | |
5,0 | Te umiejętności powiązane są z wiedzą i będą weryfikowane w procesie oceniającym wiedzę - I_2A_D17/O4/1-3_W02. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O/1-3_K01 Student ma utrwalone zasady pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/1-3_K02 Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | 2,0 | |
3,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O/1-5_U01. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_2A_D17/O/1-3_K03 Student zna zasady pracy w zesole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie specyfikę realizacji filmów w technice wideo. Potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną. | 2,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. |
3,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. | |
3,5 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. | |
4,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. | |
4,5 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. | |
5,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci- I_2A_D17/O4/1-3_U01. |
Literatura podstawowa
- Arijon D., Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
- Danowski B., Komputerowy montaż wideo. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2009, Wydanie II
- Braverman B., Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora., Helion, 2011, Wydanie II