Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Reinżyniering systemów informacyjnych i organizacji - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reinżyniering systemów informacyjnych i organizacji - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotów: Ekonomia, Podstawy zarządzania, Inżynieria systemów informacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia) |
C-2 | Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS |
C-3 | Kształtowanie umiejętności korzystania z pakietu MS Project przy planowaniu projektu reengoneeringu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project | 2 |
T-L-2 | Analiza działalności firmy, wykrywanie problemów, identyfikacja biznes-procesów firmy, ustalenie priorytetów, formułowanie nowej strategii | 4 |
T-L-3 | Identyfikacja biznes-procesów firmy i modelowanie wybranego procesu w języku UML (współpraca w zespole) | 4 |
T-L-4 | Modelowanie biznes-procesu w UML: praca indywidualna | 2 |
T-L-5 | Modelowanie systemu informacyjnego (O-model, P-model) | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje | 2 |
T-W-2 | Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy. Zintegrowane SI i ich rola w zarządzaniu procesowym | 2 |
T-W-3 | Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: mapa biznes-procesów firmy. Model "as is", model "as will be". Trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville) | 2 |
T-W-4 | Aspekty metodologiczne modelowania: O-modelowanie, P - modelowanie. Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych | 2 |
T-W-5 | Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie, P-modelowanie. | 2 |
T-W-6 | Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design) | 2 |
T-W-7 | Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne | 2 |
T-W-8 | Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ARIS) | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | praca nad projektem indywidualnym | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie raportów końcowych z projektów zespołowych | 4 |
A-L-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-L-5 | Przygotowanie prezentacji | 2 |
A-L-6 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-7 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-8 | udział w zaliczeniu | 2 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-5 | udział w zaliczeniu | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | I_2A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_W02 student powinien być w stanie wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | I_2A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-3 | M-1 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_W03 student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych | I_2A_W06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować procesy gospodarcze i analizować je oraz decydować o niezbędności ich przeprojektowania i niezbędności odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej | I_2A_U02, I_2A_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4 | M-2 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_U02 umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS) | I_2A_U10, I_2A_U12 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-5, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_U03 Umie korzystać z oprogramowania wspomagającego planowanie projektu związanego zreengineeringiem procesów gospodarczych i systemów informacyjnych (MS Project) | I_2A_U10 | — | C-3 | T-W-8, T-L-1 | M-2 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_U04 potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych | I_2A_U03 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | I_2A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-8, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
I_2A_D16/O/1-2_K02 postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu | I_2A_K04, I_2A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | 2,0 | Student nie brał aktywnego udziału w wykładach , nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego |
3,0 | Student nie brał aktywnego udziału w wykładach definiować, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
3,5 | Student brał udzał w większości z wykładów, ale był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
4,0 | Student brał udzał w większości z wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
4,5 | Student brał udzał w większości z wykładów, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
5,0 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego | |
I_2A_D16/O/1-2_W02 student powinien być w stanie wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | 2,0 | Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego |
3,0 | Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
3,5 | Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
4,0 | Student brał udzał we większości z wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
4,5 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
5,0 | Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modelów, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego | |
I_2A_D16/O/1-2_W03 student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych | 2,0 | Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering |
3,0 | Student brał udziału w niewielkie ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering, | |
3,5 | Student brał udzał w większości z wykładów, ale nie był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać, ale nie jest w stanie scharakteryzować | |
4,0 | Student brał udzał w większości z wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać, ale nie jest w stanie dokładnie je scharakteryzować | |
4,5 | Student brał udzał w większości z wykładów, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać, jest w stanie dokładnie je scharakteryzować | |
5,0 | Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać, jest w stanie dokładnie je scharakteryzować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować procesy gospodarcze i analizować je oraz decydować o niezbędności ich przeprojektowania i niezbędności odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej | 2,0 | Student nie brał udziału w ćwiczeniach, nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o ich preprojektowaniu i wprowadzeniu odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego |
3,0 | Student nie brał aktywnego udziału w ćwiczeniach, posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o i ich przeprojektowaniu i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów | |
3,5 | Student nie brał aktywnego udziału w ćwiczeniach, posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowaniu oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy | |
4,0 | Student brał aktywny udział w ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy | |
4,5 | Student był bardzo aktywny na ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowaniu oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów | |
5,0 | Student był bardzo aktywny na ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML i ich analizowania , podejmowania decyzji o i ich przeprojektowaniu oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw | |
I_2A_D16/O/1-2_U02 umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS) | 2,0 | Student nie brał udziału w ćwiczeniach, nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego |
3,0 | Student nie brał aktywnego udziału w ćwiczeniach, posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów | |
3,5 | Student nie brał aktywnego udziału w ćwiczeniach, posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy | |
4,0 | Student brał aktywny udział w ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy | |
4,5 | Student był bardzo aktywny na ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów | |
5,0 | Student był bardzo aktywny na ćwiczeniach, posiada niezbędne umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i metod projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw | |
I_2A_D16/O/1-2_U03 Umie korzystać z oprogramowania wspomagającego planowanie projektu związanego zreengineeringiem procesów gospodarczych i systemów informacyjnych (MS Project) | 2,0 | Student nie brał udziału w ćwiczeniach, nie posiada umiejętności korzystania z oprogramowania MS Project |
3,0 | Student brał udziału nie we wszystkich ćwiczeniach, umie korzystać tylko z mnieszej części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta | |
3,5 | Student brał udziału w większości ćwiczeń, umie korzystać tylko z części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta | |
4,0 | Student brał udziału we wszystkich ćwiczeniach, umie korzystać z ważniejszych funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta i struktury zasobów | |
4,5 | Student brał udziału we wszystkich ćwiczeniach, umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów | |
5,0 | Student brał udziału we wszystkich ćwiczeniach, umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów, sporządzeniu budżetu | |
I_2A_D16/O/1-2_U04 potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał projekt indywidualny oraz zespołowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D16/O/1-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | 2,0 | student nie zaprezentował kreatywności w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych |
3,0 | student zaprezentował słabą kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
3,5 | student zaprezentował ograniczoną kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
4,0 | student zaprezentował dobrą kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
4,5 | student zaprezentował bardzo dobrą kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
5,0 | student zaprezentował doskonałą kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych | |
I_2A_D16/O/1-2_K02 postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu | 2,0 | student nie potrafi postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu |
3,0 | student potrafi postepować zgodnie z niektórymi z zasad metodologicznychi, ale nie uwzględnia zasad etycznych w projektach reengineeringu | |
3,5 | student potrafi postepować zgodnie z niektórymi z zasad metodologicznych, i zasady etyczne wykorzystuje w projektach reengineeringu w sposób ograniczony | |
4,0 | student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie z większoszcią znanych z wykładów zasad metodologicznych i zgodnie z niektórymi zasadami etycznymi | |
4,5 | student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie ze znanymi z wykładów zasadamimetodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi | |
5,0 | student jako lider projektu potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie ze znanymi z wykładów zasadami metodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi wymagając tego także od całego zespołu projektowego |
Literatura podstawowa
- Hammer M, Champy j., Reengineering the corporation. A manifesto for business revolution., Harper Business, Warszawa, 1997
- Peppard J., Rowland Ph., Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
- Manganelly R., Klein M., Reengineering - metoda usprawniania organizacji, PWE, Warszawa, 2008
- Phleger Sh.L., Atlee J.M., Software engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
- Stevens P., UML. Inżynieria oprogramowania. Wyd. II, Helion, 2007
- Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K., Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informacyjnych, Helion, 2006
- Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML - Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Pod red Kasprzaka T., Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu., Difin, Warszawa, 2005