Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne

Sylabus przedmiotu Technologie chmury obliczeniowej w wytwarzaniu oprogramowania - Przedmiot Obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie chmury obliczeniowej w wytwarzaniu oprogramowania - Przedmiot Obieralny I
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania obiektowego
W-2Znajomość podstaw projektowania i programowania baz danych
W-3Znajomość podstaw programowania aplikacji internetowych i/lub mobilnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami i platformami chmury obliczeniowej
C-2Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami chmury obliczeniowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy1
T-L-2Konfiguracja i administrowanie zasobami i infrastrukturą w chmurze1
T-L-3Projektowanie i implementacja aplikacji w architekturze zgodnej z wybraną platformą1
T-L-4Implementacja dostępu, przechowywania i przetwarzania danych w chmurze2
T-L-5Implementacja integracji aplikacji z innymi usługami2
T-L-6Implementacja uwierzytelniania i autoryzacji użytkowników2
T-L-7Implementacja, konfiguracja, zastosowanie technologii i narzędzi chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii chmury obliczeniowej1
T-W-2Przegląd platform chmury obliczeniowej1
T-W-3Architektura oprogramowania wykorzystującego technologie chmury obliczeniowej1
T-W-4Dostęp, przechowywanie i przetwarzanie danych w chmurze2
T-W-5Integracja z innymi usługami2
T-W-6Uwierzytelnianie i autoryzacja użytkowników2
T-W-7Technologie i narzędzia chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć7
A-L-3Ukończenie sprawozdania z laboratorium w domu8
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
27
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu15
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z demonstracją na żywo
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona ocen cząstkowych z poszczególnych zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test z pytaniami teoretycznymi oraz praktycznymi w formie wyboru i opisu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-3_W01
Student zna i rozumie koncepcje, platformy i technologie chmury obliczeniowej
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W09, I_2A_W10C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-3_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację korzystając z technologii chmury obliczeniowej na wybraną platformę
I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12C-2T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/O/1-3_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
I_2A_K02C-2T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-3_W01
Student zna i rozumie koncepcje, platformy i technologie chmury obliczeniowej
2,0
3,0Student potrafi objaśnić podstawowe koncepcje platformy i technologii chmury obliczeniowej - uzyskał 60% punktów z zaliczenia wykładów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-3_U01
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację korzystając z technologii chmury obliczeniowej na wybraną platformę
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zaprojektować i zaimplementować podstawowe założenia aplikacji korzystając z technologii chmury obliczeniowej na wybraną platformę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/O/1-3_K01
Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć w Internecie dokumentację techniczną do wybranych technologii chmury obliczeniowej, potrafi zrozumieć tę dokumentację w stopniu umożliwiającym praktyczne wykorzystanie technologii opisywanych w dokumentacji. Potrafi przekazywać tak pozyskaną wiedzę innym członkom grupy/zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fryźlewicz Z., Leśniczek Ł., Usługi Microsoft Azure. Programowanie aplikacji, APN Promise, 2015
  2. Rosenberg J., Mateos A, Chmura obliczeniowa : rozwiązania dla biznesu, Helion, 2011
  3. Chu-Carroll M. C., Google App Engine. Kod w chmurze, Helion, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Wilder B., Cloud Architecture Patterns. Using Microsoft Azure, O’Reilly, 2012
  2. Microsoft Azure, 2016, https://azure.microsoft.com/pl-pl/
  3. IBM Bluemix Docs, 2016, https://console.ng.bluemix.net/docs
  4. Amazon Web Services, 2016, http://aws.amazon.com/
  5. Google App Engine Docs, 2016, https://cloud.google.com/appengine/docs

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy1
T-L-2Konfiguracja i administrowanie zasobami i infrastrukturą w chmurze1
T-L-3Projektowanie i implementacja aplikacji w architekturze zgodnej z wybraną platformą1
T-L-4Implementacja dostępu, przechowywania i przetwarzania danych w chmurze2
T-L-5Implementacja integracji aplikacji z innymi usługami2
T-L-6Implementacja uwierzytelniania i autoryzacji użytkowników2
T-L-7Implementacja, konfiguracja, zastosowanie technologii i narzędzi chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii chmury obliczeniowej1
T-W-2Przegląd platform chmury obliczeniowej1
T-W-3Architektura oprogramowania wykorzystującego technologie chmury obliczeniowej1
T-W-4Dostęp, przechowywanie i przetwarzanie danych w chmurze2
T-W-5Integracja z innymi usługami2
T-W-6Uwierzytelnianie i autoryzacja użytkowników2
T-W-7Technologie i narzędzia chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć7
A-L-3Ukończenie sprawozdania z laboratorium w domu8
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu15
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-3_W01Student zna i rozumie koncepcje, platformy i technologie chmury obliczeniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami i platformami chmury obliczeniowej
Treści programoweT-W-2Przegląd platform chmury obliczeniowej
T-W-6Uwierzytelnianie i autoryzacja użytkowników
T-W-4Dostęp, przechowywanie i przetwarzanie danych w chmurze
T-W-5Integracja z innymi usługami
T-W-1Wprowadzenie do technologii chmury obliczeniowej
T-W-3Architektura oprogramowania wykorzystującego technologie chmury obliczeniowej
T-W-7Technologie i narzędzia chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z demonstracją na żywo
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test z pytaniami teoretycznymi oraz praktycznymi w formie wyboru i opisu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić podstawowe koncepcje platformy i technologii chmury obliczeniowej - uzyskał 60% punktów z zaliczenia wykładów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-3_U01Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikację korzystając z technologii chmury obliczeniowej na wybraną platformę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-2Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami chmury obliczeniowej
Treści programoweT-L-3Projektowanie i implementacja aplikacji w architekturze zgodnej z wybraną platformą
T-L-2Konfiguracja i administrowanie zasobami i infrastrukturą w chmurze
T-L-7Implementacja, konfiguracja, zastosowanie technologii i narzędzi chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy
T-L-4Implementacja dostępu, przechowywania i przetwarzania danych w chmurze
T-L-5Implementacja integracji aplikacji z innymi usługami
T-L-6Implementacja uwierzytelniania i autoryzacji użytkowników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona ocen cząstkowych z poszczególnych zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zaprojektować i zaimplementować podstawowe założenia aplikacji korzystając z technologii chmury obliczeniowej na wybraną platformę.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/O/1-3_K01Student rozumie potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-2Nauczenie praktycznego posługiwania się technologiami chmury obliczeniowej
Treści programoweT-L-3Projektowanie i implementacja aplikacji w architekturze zgodnej z wybraną platformą
T-L-2Konfiguracja i administrowanie zasobami i infrastrukturą w chmurze
T-L-7Implementacja, konfiguracja, zastosowanie technologii i narzędzi chmury obliczeniowej w automatyzacji wytwarzania i dystrybucji oprogramowania
T-L-1Wprowadzenie i zapoznanie ze środowiskiem pracy
T-L-4Implementacja dostępu, przechowywania i przetwarzania danych w chmurze
T-L-5Implementacja integracji aplikacji z innymi usługami
T-L-6Implementacja uwierzytelniania i autoryzacji użytkowników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona ocen cząstkowych z poszczególnych zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji zadania po każdym ćwiczeniu laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć w Internecie dokumentację techniczną do wybranych technologii chmury obliczeniowej, potrafi zrozumieć tę dokumentację w stopniu umożliwiającym praktyczne wykorzystanie technologii opisywanych w dokumentacji. Potrafi przekazywać tak pozyskaną wiedzę innym członkom grupy/zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0