Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Gry komputerowe 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gry komputerowe 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia prostych elementów gier takich jak skrypty, obiekty 3D, animacje itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybór przez studenta rodzaju gry komputerowej oraz przypisanie zadań do wykonania.2
T-L-2Realizacja przypisanych studentowi zadań. Zadania mają ma celu stworzenie uniwersalnych elementów gry, które mogą zostać wykorzystane przy jej tworzeniu.6
T-L-3Zaliczenie2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: gra, gra komputerowa, silnik gier itp. Rodzaje gier, w tym gier komputerowych.1
T-W-2Tworzenie gry w silniku gier. Omawiane są praktyczne aspekty tworzenia gry komputerowej w ramach konkretnego silnika gier. Przedstawiane tematy będą dostosowane do zadań wybranych przez studentów na laboratoriach oraz ich zainteresowań. Przykładowe tematy: a) Tworzenie sceny b) Sterowanie obiektami c) Animacja postaci d) Operowanie przedmiotami e) Ścieżki ruchu f) Bronie g) UI oraz animacje h) Dźwięk i serializacja7
T-W-3Prezentacja stoworzonych przez studentów uniwersalnych elementów gier i zaliczenie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne dokształcanie11
A-L-3Udział w konsultacjach3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień prezentowanych na wykładach11
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda praktyczna - pokaz
M-4metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie na podstawie prezentacjii przez studenta zrealizowanych zadań, oraz pytań w formie ustnej lub pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C22.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu tworzenia podstwowych elementów gier komputerowcyh
I_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C22.2_U01
Student posiada umiejętność korzystania z gotowych uniwersalnych modułów oraz tworzenia własnych modułów pozwalające na wykorzystanie w wielu podobnych grach komputerowych
I_1A_U06, I_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C22.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu tworzenia podstwowych elementów gier komputerowcyh
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tworzenia podstawowych elementów gier komputerowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C22.2_U01
Student posiada umiejętność korzystania z gotowych uniwersalnych modułów oraz tworzenia własnych modułów pozwalające na wykorzystanie w wielu podobnych grach komputerowych
2,0
3,0Wykonanie przez studenta wszystkich podstawowych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Will Goldstone, Projektowanie gier w środowisku Unity 3.x, Helion, Gliwice, 2012
  2. Mike Geig, Unity. Przewodnik projektanta gier, Helion, Gliwice, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Paris Buttfield-Addison, Jon Manning, Unity Tworzenie gier mobilnych, Helion, Gliwice, 2018
  2. Ernest Adams, Projektowanie gier. Podstawy, Helion, Gliwice, 2010, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybór przez studenta rodzaju gry komputerowej oraz przypisanie zadań do wykonania.2
T-L-2Realizacja przypisanych studentowi zadań. Zadania mają ma celu stworzenie uniwersalnych elementów gry, które mogą zostać wykorzystane przy jej tworzeniu.6
T-L-3Zaliczenie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: gra, gra komputerowa, silnik gier itp. Rodzaje gier, w tym gier komputerowych.1
T-W-2Tworzenie gry w silniku gier. Omawiane są praktyczne aspekty tworzenia gry komputerowej w ramach konkretnego silnika gier. Przedstawiane tematy będą dostosowane do zadań wybranych przez studentów na laboratoriach oraz ich zainteresowań. Przykładowe tematy: a) Tworzenie sceny b) Sterowanie obiektami c) Animacja postaci d) Operowanie przedmiotami e) Ścieżki ruchu f) Bronie g) UI oraz animacje h) Dźwięk i serializacja7
T-W-3Prezentacja stoworzonych przez studentów uniwersalnych elementów gier i zaliczenie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne dokształcanie11
A-L-3Udział w konsultacjach3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień prezentowanych na wykładach11
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C22.2_W01Student posiada wiedzę z zakresu tworzenia podstwowych elementów gier komputerowcyh
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W02Posiada wiedzę w zakresie projektowania, analizy i implementacji algorytmów, struktur danych oraz konstrukcji programistycznych, zna podstawowe problemy algorytmiczne występujące w obszarze informatyki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia prostych elementów gier takich jak skrypty, obiekty 3D, animacje itp.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: gra, gra komputerowa, silnik gier itp. Rodzaje gier, w tym gier komputerowych.
T-W-2Tworzenie gry w silniku gier. Omawiane są praktyczne aspekty tworzenia gry komputerowej w ramach konkretnego silnika gier. Przedstawiane tematy będą dostosowane do zadań wybranych przez studentów na laboratoriach oraz ich zainteresowań. Przykładowe tematy: a) Tworzenie sceny b) Sterowanie obiektami c) Animacja postaci d) Operowanie przedmiotami e) Ścieżki ruchu f) Bronie g) UI oraz animacje h) Dźwięk i serializacja
T-W-3Prezentacja stoworzonych przez studentów uniwersalnych elementów gier i zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie na podstawie prezentacjii przez studenta zrealizowanych zadań, oraz pytań w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tworzenia podstawowych elementów gier komputerowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C22.2_U01Student posiada umiejętność korzystania z gotowych uniwersalnych modułów oraz tworzenia własnych modułów pozwalające na wykorzystanie w wielu podobnych grach komputerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
I_1A_U08Potrafi dobrać i krytycznie ocenić elementy składowe systemów komputerowych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia prostych elementów gier takich jak skrypty, obiekty 3D, animacje itp.
Treści programoweT-L-1Wybór przez studenta rodzaju gry komputerowej oraz przypisanie zadań do wykonania.
T-L-2Realizacja przypisanych studentowi zadań. Zadania mają ma celu stworzenie uniwersalnych elementów gry, które mogą zostać wykorzystane przy jej tworzeniu.
T-L-3Zaliczenie
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenie podjega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie przez studenta wszystkich podstawowych zadań
3,5
4,0
4,5
5,0