Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Programowanie wizualne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie wizualne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>, Paweł Waszczuk <Pawel.Waszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, informatyki, podstaw automatyki, techniki mikroprocesorowej, cyfrowego przetwarzania sygnałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów i zaznajomienie z graficznym sposobem projektowania układów sterowania w środowisku LabVIEW. Celem uzupełniającym jest przygotowanie w zakresie merytorycznym studentów do certyfikatu CLAD (National Instruments)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych4
T-P-2Implementacja wybranego zagadnienia problemowego z zakresu automatyki przemysłowej20
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej6
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do środowiska programistycznego LabVIEW3
T-W-2Tworzenie aplikacji modułowych i podprogramów4
T-W-3Tworzenie instrumentów wirtualnych (VI). Podstawowe funkcje graficznego języka programowania LabVIEW4
T-W-4Metody wyszukiwania i naprawiania błędów w VI2
T-W-5Tworzenie dokumentacji i zarządzanie projektem2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Studia literaturowe20
A-P-2Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
A-P-3Przygotowanie raportu z projektu10
60
wykłady
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Zajęcia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-5Pokaz
M-6Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_C04_W01
Poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z zakresu wizualnych języków programowania oraz ich zastosowań.
TI_2A_W04, TI_2A_W07C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_C04_U01
Nabycie umiejętności doboru oraz wykorzystania do realizacji postawionego zadania wybranego języka programowania wizualnego.
TI_2A_U09C-1T-P-2, T-P-3, T-P-1M-3, M-6, M-4, M-5S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_C04_W01
Poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z zakresu wizualnych języków programowania oraz ich zastosowań.
2,0
3,0Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu wizualnych języków programowania oraz ich zastosowań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_C04_U01
Nabycie umiejętności doboru oraz wykorzystania do realizacji postawionego zadania wybranego języka programowania wizualnego.
2,0
3,0Student posiada umiejętności doboru oraz wykorzystania do realizacji postawionego zadania wybranego języka programowania wizualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. National Instruments, Materiały dydaktyczne do nauki programowania w środowisku LabVIEW, 2018, www.ni.com/academic/students/learn-labview
  2. Materiały dostępne na stronach Polskiego Centrum LabVIEW, 2018, www.labview.pl

Literatura dodatkowa

  1. Tłaczała W., Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych4
T-P-2Implementacja wybranego zagadnienia problemowego z zakresu automatyki przemysłowej20
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do środowiska programistycznego LabVIEW3
T-W-2Tworzenie aplikacji modułowych i podprogramów4
T-W-3Tworzenie instrumentów wirtualnych (VI). Podstawowe funkcje graficznego języka programowania LabVIEW4
T-W-4Metody wyszukiwania i naprawiania błędów w VI2
T-W-5Tworzenie dokumentacji i zarządzanie projektem2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studia literaturowe20
A-P-2Realizacja projektu (udział w zajęciach)30
A-P-3Przygotowanie raportu z projektu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe10
A-W-2Udział w zajęciach15
A-W-3Analiza stanu techniki na bazie źródeł internetowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_C04_W01Poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z zakresu wizualnych języków programowania oraz ich zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_W04Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu wybranych języków programowania, w tym języków wizualnych i skryptowych oraz ich zastosowań.
TI_2A_W07Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie zastosowań usług teleinformatycznych w wybranych dziedzinach techniki, w szczególności w automatyce, robotyce i elektrotechnice.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów i zaznajomienie z graficznym sposobem projektowania układów sterowania w środowisku LabVIEW. Celem uzupełniającym jest przygotowanie w zakresie merytorycznym studentów do certyfikatu CLAD (National Instruments)
Treści programoweT-W-5Tworzenie dokumentacji i zarządzanie projektem
T-W-1Wprowadzenie do środowiska programistycznego LabVIEW
T-W-4Metody wyszukiwania i naprawiania błędów w VI
T-W-2Tworzenie aplikacji modułowych i podprogramów
T-W-3Tworzenie instrumentów wirtualnych (VI). Podstawowe funkcje graficznego języka programowania LabVIEW
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu wizualnych języków programowania oraz ich zastosowań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_C04_U01Nabycie umiejętności doboru oraz wykorzystania do realizacji postawionego zadania wybranego języka programowania wizualnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_U09Potrafi wykorzystać wybrane języki programowania, w tym skryptowe oraz wizualne, oraz dobrać odpowiedni język programowania w zależności od specyfiki postawionego zadania.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów i zaznajomienie z graficznym sposobem projektowania układów sterowania w środowisku LabVIEW. Celem uzupełniającym jest przygotowanie w zakresie merytorycznym studentów do certyfikatu CLAD (National Instruments)
Treści programoweT-P-2Implementacja wybranego zagadnienia problemowego z zakresu automatyki przemysłowej
T-P-3Opracowanie i przedstawienie dokumentacji projektowej
T-P-1Wprowadzenie do założeń projektowych
Metody nauczaniaM-3Zajęcia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdania z projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności doboru oraz wykorzystania do realizacji postawionego zadania wybranego języka programowania wizualnego.
3,5
4,0
4,5
5,0