Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Systemy transmisyjne
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia różnych ról społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika etyki biznesu (stanowiska i problemy). | 2 |
T-W-2 | Tradycja etyczna wobec problemów moralnych biznesu (chrześcijaństwo, test kantowski i utylitarystyczny). | 2 |
T-W-3 | Poziom moralny w rozwoju jednostki - koncepcja Kohlberga i inne. | 2 |
T-W-4 | Odpowiedzialność; warunki odpowiedzialnego działania jednostki, organizacji (firmy). Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy: perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 3 |
T-W-5 | Dylematy etyczne społeczństwa biznesu: etyczne kierowanie personelem; etyczne podejmowanie decyzji; etyczne aspekty oceny efektów pracy. | 2 |
T-W-6 | Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. Zagadnienia etyczne w negocjowaniu i reklamie. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia ustnego lub omówienie eseju | 7 |
A-W-3 | przygotowanie przypadków do dyskusji | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | inscenizacja |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność merytoryczna podczas wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności współpracy w zespole i odpowiedzialności za przyjęte stanowisko podczas dyskusji dotyczącej przygotowanego przypadku problemowego z zakresu etyki biznesu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ustnego lub przygotowanego eseju |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_A02.1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | TI_2A_W12 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_A02.1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | TI_2A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_A02.1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | TI_2A_K02, TI_2A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-4, M-5, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_A02.1_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | |
3,0 | prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_A02.1_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_A02.1_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | |
3,0 | indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
- K.Blanchard, N.V.Peale, Etyka biznesu, Studio Emka, Warszawa, 2008
- Chrysides G.D.; Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
- Gasparski W. (red,), Biznes, etyka, odpowiedzialność; podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, 2012
- Szulcewski G. (red.), Etyka biznesu w perspektywie humanistycznej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2011
- Karczewski I., Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2013
- Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difen, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- M.E.Porter, C.K.Prahalad, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
- A.Zwoliński, Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
- Skrzypek E., Etyczne aspekty zarządzania w warunkach nowej gospodarki, UMCS, Lublin, 2010
- Havard A., Etyka przywódcy, NSMStudio, Warszawa, 2011