Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Systemy transmisyjne
Sylabus przedmiotu Optymalizacja transmisji danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja transmisji danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Purczyński <Jan.Purczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl>, Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki. |
W-2 | Umiejętność obsługi komputera i tworzenia prostych programów sieciowych. |
W-3 | Konfiguracja i strowanie przepływem danych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z technikami analizy przebiegów losowych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z systemami kolejkowymi. |
C-3 | Zapoznanie studenta z technikami pomiarowymi przepływów danych. |
C-4 | Zapoznaie z problematyką optymalizacji i kształtowania ruchu w sieciach teleinformatycznych. |
C-5 | Zapoznanie studenta z możliwościami implementacyjnymi systemów kolejkowych. |
C-6 | Wdrożenie prostej aplikacji sieciowej z systemem kolejkowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie rozkładów zmiennych losowych. | 4 |
T-L-2 | Tworzenie opisów systemów kolejkowych. Notacja Kendalla. | 2 |
T-L-3 | Medelowanie regulaminu kolejek - obsługa losowa. | 4 |
T-L-4 | Medelowanie regulaminu kolejek - obsługa grupowa. | 4 |
T-L-5 | Medelowanie regulaminu kolejek - obsługa prorytetowa. | 4 |
T-L-6 | Modelowanie sytemów obsługi o kanałach równoległych lub szeregowych. | 2 |
T-L-7 | Pomiary i analiza przepływu danych. | 2 |
T-L-8 | Kształtowanie ruchu. | 2 |
T-L-9 | Wdrożenie systemu kolejkowego na poziomie aplikacji. | 4 |
T-L-10 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do systemów kolejkowych. Dziedzina zastosowań. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje rozkładów zmiennych losowych stosowanych do opisu rozkładu wejścia i rozkładu czasu obsługi. | 2 |
T-W-3 | Symbolika Kendalla. Systemy obsługi: M/G/1, M/M/1, D/M/1 i inne. | 2 |
T-W-4 | Regulamin kolejek - obsługa losowa | 3 |
T-W-5 | Regulamin kolejek - obsługa grupowa. | 3 |
T-W-6 | Regulaminy kolejek - priorytety. | 4 |
T-W-7 | Systemy obsługi o kanałach równoległych lub szeregowych. | 6 |
T-W-8 | Technologie pomiarow przepływności danych. | 1 |
T-W-9 | Analiza i kształtowanie ruchu w sieci. | 1 |
T-W-10 | QoS w sieciach telekomunikacyjnych. | 1 |
T-W-11 | Zapewnienie jakości transmisji w transmisjach szerokopasmowych. | 1 |
T-W-12 | Kształtowanie ruchu w sieciach o niskiej przepływności i w sieciach sensorycznych. | 1 |
T-W-13 | Optymalizacja sterowania przepływem danych na poziomie sytemowym i aplikacji sieciowej. | 3 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | Analiza literatury | 9 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test zaliczający wykład |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_C02_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu badania rozkładów losowych. Potrafi zdefiniować systemy kolejkowe. Zna notację Kendalla. Zna metody pomiarów przepływu danych. Zna regulaminy kolejek. Posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania sytemu kolejkowego. | TI_2A_W01, TI_2A_W06, TI_2A_W10 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-10, T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-9, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_C02_U01 Student potrafi zbadać i określić rozkłady danych losowych. Potrafi zamodelować systemy kolejkowe i regulaminy kolejek. Umie zastosować metody pomiarowe przepływu danych. Potrafi zaprojektować system kolejkowy. Potrafi wdrożyć prosty system kolejkowy w aplikacji. | TI_2A_U01, TI_2A_U05, TI_2A_U06, TI_2A_U08 | — | — | C-5, C-6, C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_C02_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu badania rozkładów losowych. Potrafi zdefiniować systemy kolejkowe. Zna notację Kendalla. Zna metody pomiarów przepływu danych. Zna regulaminy kolejek. Posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania sytemu kolejkowego. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu badania rozkładów losowych. Potrafi zdefiniować systemy kolejkowe. Zna notację Kendalla. Zna metody pomiarów przepływu danych. Zna regulaminy kolejek. Posiada wiedzę niezbędną do zaprojektowania sytemu kolejkowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_C02_U01 Student potrafi zbadać i określić rozkłady danych losowych. Potrafi zamodelować systemy kolejkowe i regulaminy kolejek. Umie zastosować metody pomiarowe przepływu danych. Potrafi zaprojektować system kolejkowy. Potrafi wdrożyć prosty system kolejkowy w aplikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zbadać i określić rozkłady danych losowych. Potrafi zamodelować systemy kolejkowe i regulaminy kolejek. Umie zastosować metody pomiarowe przepływu danych. Potrafi zaprojektować system kolejkowy. Potrafi wdrożyć prosty system kolejkowy w aplikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Oleg Tikhonenko, Metody probabilistyczne analizy systemów informacyjnych, Exit, Warszawa, 2006
- Czachórski T., Modele kolejkowe w ocenie efektywności sieci i systemów komputerowych., Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
- Walenty Oniszczuk, Metody modelowania, Politechnika Białostocka, Białystok, 1995
- Goddard L.S., Metody matematyczne w badaniach operacyjnych, PWN, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Erlang A.K., Sandsynlighedsregning og telefonsamtaler, Nyt Tidsskr., 1909, Mat. B 20 s. 33.
- Filipowicz B., Modelowanie i optymalizacja systemów kolejkowych. Część I. Systemy markowskie ., Kraków, 1999
- Janusz Sosnowski, Testowanie i niezawodność systemów komputerowych, Exit, Warszawa, 2005