Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie równoległe i rozproszone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie równoległe i rozproszone | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Systemy operacyjne i architektura systemów komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami programowania równoległego i rozproszonego |
C-2 | Zapoznanie studentów z systemami przetwarzania równoległego i rozproszonego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym | 4 |
T-L-2 | Pomiar wydajności przetwarzania równoległego | 4 |
T-L-3 | Programowanie z wykorzystaniem MPI | 6 |
T-L-4 | Programowanie z wykorzystaniem OpenMP | 8 |
T-L-5 | Programowanie z wykorzystaniem GPGPU | 6 |
T-L-6 | Systemy redundantne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego | 2 |
T-W-2 | Techniki synchronizacji | 1 |
T-W-3 | Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym | 2 |
T-W-4 | Programowanie z wykorzystaniem MPI | 2 |
T-W-5 | Programowanie z wykorzystaniem OpenMP | 3 |
T-W-6 | Programowanie z wykorzystaniem GPGPU | 3 |
T-W-7 | Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 60 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C33.1_W01 Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego. | TI_1A_W08, TI_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C33.1_U01 Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego. | TI_1A_U03, TI_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C33.1_W01 Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C33.1_U01 Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bertil Schmidt, Jorge Gonzalez-Dominguez, Christian Hundt, Moritz Schlarb, Parallel Processing. Concepts and Practice, Morgan Kaufmann, 2017, 1
- Z.J. Czech, Wprowadzenie do obliczeń równoległych, PWN, 2013
- A. S. Tanenbaum, Rozproszone systemy operacyjne, PWN, 1997
- A. Karbowski, E Niewiadomska-Szynkiewicz, Obliczenia równoległe i rozproszone, OWPW, 2001
Literatura dodatkowa
- Message Passing Interface Forum, MPI: A Message Passing Interface Standard, University of Tennessee, 2009
- J. Sanders, E.Kandrot, CUDA by Example, Addison-Wesley, 2011
- M.J. Quinn, Parallel Programming in C with MPI and OpenMP, McGraw Hill, 2003