Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki analogowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektroniki analogowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy elektromagnetyzmu. Liczby zespolone. Transformata Fouriera. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi elementami i analogowymi układami elektronicznymi stosowanymi w urządzeniach teleinformatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zasady korzystania z urządzeń zasilających i pomiarowych na stanowisku laboratoryjnym. | 2 |
T-L-2 | Układy, właściwości oraz charakterystyki czasowe i częstotliwościowe obwodów RC, RL, RLC. | 2 |
T-L-3 | Elementy przełączające: przekaźniki, diody, tranzystory, tyrystory. | 2 |
T-L-4 | Elementy optoelektroniczne: LED-y, fototranzystory, układy sprzęgające. | 2 |
T-L-5 | Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych diod: prostowniczych, impulsowych, Zenera i transili. | 2 |
T-L-6 | Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów bipolarnych (BJT). | 2 |
T-L-7 | Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów unipolarnych (JFET i MOSFET). | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie cz.1 | 2 |
T-L-9 | Zasilacze o działaniu ciągłym: prostowniki, filtry, proste stabilizatory napięcia. | 2 |
T-L-10 | Kompensacyjne stabilizatory napięcia, źródła napięć odniesienia, źródła prądowe. | 2 |
T-L-11 | Zasilacze i stabilizatory impulsowe. | 2 |
T-L-12 | Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe. | 2 |
T-L-13 | Generatory przebiegów czasowych o różnym kształcie, widma sygnałów. | 2 |
T-L-14 | Wzmacniacze mocy. | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie cz.2 | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe elementy i prawa w obwodach elektrycznych. | 2 |
T-W-2 | Podstawy miernictwa wielkości elektrycxznych. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe elementy półprzewodnikowe stosowane w układach elektronicznych analogowych. | 2 |
T-W-4 | Tranzystorowe układy wzmacniające. | 2 |
T-W-5 | Wzmacniacze operacyjne. | 2 |
T-W-6 | Układy zasilające. | 2 |
T-W-7 | Generatory sygnałowe. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Indywidualne przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zaleconej literatury | 11 |
A-W-3 | powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowsikach pomiarowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu wstępnego przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen cząstkowych ze sprawdzianów wstępnych, sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C36_W01 Ma podstawą wiedzę w zakresie elektroniki analogowej, rodzajów elementów elektronicznych i ich własności, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych. | TI_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C36_U01 Ma podstawowe umiejętności w zakresie elektroniki analogowej, doboru elementów elektronicznych, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych. | TI_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-1 | M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C36_W01 Ma podstawą wiedzę w zakresie elektroniki analogowej, rodzajów elementów elektronicznych i ich własności, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektronicznych analogowych wykorzystywanych w teleinformatyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C36_U01 Ma podstawowe umiejętności w zakresie elektroniki analogowej, doboru elementów elektronicznych, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny i zweryfikować jego parametry na drodze pomiarowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- U. Tietze, Ch. Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
- A.Filipkowski, Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- A.Filipkowski, red., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium., Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007