Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy rzeczywistości rozszerzonej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy rzeczywistości rozszerzonej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy operacyjne i architektura systemów komputerowych
W-2Programowanie urządzeń mobilnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie kamery i systemu wizualizacji 3D w projektach AR2
T-L-2Kluczowanie obrazu2
T-L-3Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 2D2
T-L-4Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 3D2
T-L-5Powiązanie obiektów syntetycznych 3D z obrazem4
T-L-6Powiązanie obiektów animowanych 3D z obrazem6
T-L-7Rejestracja panoram sferycznych i powiązaniem z projekcją AR2
T-L-8Skanowanie 3D postaci w celu umieszczenia w środowisku AR10
30
wykłady
T-W-1Systemy Augmented Reality (AR)1
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR1
T-W-3Detekcja i śledzenie elementów w obrazie3
T-W-4Wizualizacja w systemach AR4
T-W-5Integracja elementów syntetycznych z obrazem z kamery3
T-W-6Skanowanie 3D na potrzeby AR2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu35
A-W-2Czytanie wskazanej literatury40
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C32.2_W01
Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
TI_1A_W12, TI_1A_W16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C32.2_U01
Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
TI_1A_U03, TI_1A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C32.2_W01
Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
2,0
3,0Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C32.2_U01
Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Steve Aukstakalnis, Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR, Pearson Education, 2016
  2. Tony Mullen, Prototyping Augmented Reality, Sybex, 2011
  3. James Kent, The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality, Tebbo, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Fletcher Dunn, Ian Parberry, 3D Math Primer for Graphics and Game Development, Jones & Bartlett Publishers, 2002
  2. Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, AK Peters, 2008
  3. Dokumentacja do programu Blender, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie kamery i systemu wizualizacji 3D w projektach AR2
T-L-2Kluczowanie obrazu2
T-L-3Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 2D2
T-L-4Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 3D2
T-L-5Powiązanie obiektów syntetycznych 3D z obrazem4
T-L-6Powiązanie obiektów animowanych 3D z obrazem6
T-L-7Rejestracja panoram sferycznych i powiązaniem z projekcją AR2
T-L-8Skanowanie 3D postaci w celu umieszczenia w środowisku AR10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy Augmented Reality (AR)1
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR1
T-W-3Detekcja i śledzenie elementów w obrazie3
T-W-4Wizualizacja w systemach AR4
T-W-5Integracja elementów syntetycznych z obrazem z kamery3
T-W-6Skanowanie 3D na potrzeby AR2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu35
A-W-2Czytanie wskazanej literatury40
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C32.2_W01Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W12Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, wirtualizacji, systemów czasu rzeczywistego oraz systemów wbudowanych i architektury systemów komputerowych, w szczególności warstwy sprzętowej, oraz urządzeń mobilnych i możliwości transmisji danych z wykorzystaniem tych urządzeń.
TI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
Treści programoweT-W-1Systemy Augmented Reality (AR)
T-W-2Interfejsy sprzętowe i programowe AR
T-W-3Detekcja i śledzenie elementów w obrazie
T-W-4Wizualizacja w systemach AR
T-W-5Integracja elementów syntetycznych z obrazem z kamery
T-W-6Skanowanie 3D na potrzeby AR
T-W-7Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe rozwiązania Augmented Reality. Student zna podstawowe algorytmy detekcji i śledzenia obiektów w obrazie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C32.2_U01Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
C-2Zapoznanie studentów z budową systemów rzeczywistości rozszerzonej (AR)
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie kamery i systemu wizualizacji 3D w projektach AR
T-L-2Kluczowanie obrazu
T-L-3Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 2D
T-L-4Projekcja obrazu kluczowanego w powiązaniu ze znacznikiem 3D
T-L-5Powiązanie obiektów syntetycznych 3D z obrazem
T-L-6Powiązanie obiektów animowanych 3D z obrazem
T-L-7Rejestracja panoram sferycznych i powiązaniem z projekcją AR
T-L-8Skanowanie 3D postaci w celu umieszczenia w środowisku AR
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania systemów Augmented Reality.
3,5
4,0
4,5
5,0