Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Aplikacje mobilne przetwarzające dane w chmurze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aplikacje mobilne przetwarzające dane w chmurze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi zainstalować środowisko deweloperskie wraz z niezbędnymi dodatkami i przeprowadzić jego konfigurację. |
C-2 | Student potrafi utworzyć i uruchomić projekt dla aplikacji mobilnej oraz skonfigurować jej komponenty. |
C-3 | Student potrafi przetestować aplikację, sprawdzić jej poprawność działania i w razie potrzeby dokonać korekt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie: przedstawienie narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych, które będą używane w laboratorium. | 4 |
T-L-2 | Tworzenie projektu. Proste aplikacje: kompilacja, korekta błędów i uruchamianie emulatora. | 5 |
T-L-3 | Tworzenie specyfikacji oraz implementacja przykładowych baz danych w chmurze obliczeniowej oraz przykładowego magazynu danych. | 4 |
T-L-4 | Wykorzystanie emulatora usług w chmurze (zainstalowanego lokalnie). | 4 |
T-L-5 | Zestawianie połączeń z bazą danych i z magazynem danych w chmurze obliczeniowej. | 4 |
T-L-6 | Implementacja i uruchamianie przykładowych aplikacji przetwarzających dane w chmurze. | 5 |
T-L-7 | Praca z projektami wieloplatformowymi. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strategie tworzenia aplikacji mobilnych przetwarzających dane w chmurze: aplikacja mobilna z serwisem połączenia z bazą danych lub magazynem, aplikacja sieci Web z serwisem w chmurze, aplikacje hybrydowe wykorzystujące kontrolkę WebViewer. | 2 |
T-W-2 | Centra danych: koncepcja wypożyczania i współdzielenia usług w chmurze jako alternatywa do serwerów w pojedynczych organizacjach. Zagadnienia programistyczne: przegląd narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych wykorzystujących usługi w chmurze. Specyfika projektowania aplikacji mobilnych. | 2 |
T-W-3 | Omówienie możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem: idiomy interfejsów i cechy wspólne graficznych interfejsów użytkownika w różnych systemach operacyjnych dla urządzeń mobilnych. Projekty wieloplatformowe – dyskusja wad i zalet. | 2 |
T-W-4 | Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji). | 2 |
T-W-5 | Przedstawienie panelu użytkownika z usługami w chmurze. | 2 |
T-W-6 | Zagadnienia programistyczne ciąg dalszy: przechowywanie danych, bazy danych, magazyny danych, wielowątkowość. | 2 |
T-W-7 | Automatyzacja procesu tworzenia aplikacji mobilnych w oparciu o bazę danych w chmurze: wybór formy przechowywania danych, zestawienie połączenia, implementacja logiki aplikacji, generacja graficznego interfejsu użytkownika. | 2 |
T-W-8 | Możliwości komercjalizacji –tworzenie pakietu dystrybucyjnego (lub publikacja aplikacji), proces certyfikacji aplikacji, subskrypcja usług w chmurze, portale do sprzedaży oprogramowania dla urządzeń mobilnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem środowiska programistycznego z emulatorem urządzenia mobilnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wyników sprawdzianów i realizacji zadanego zagadnienia egzaminacyjnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C22_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania aplikacji mobilnych w systemach Windows. | TI_1A_W08, TI_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C22_U01 Student potrafi napisac i uruchomic program dla urządzenia mobilnego w systemie Windows. Orientuje sie w strukturze i komponentach projektu. | TI_1A_U06, TI_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C22_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania aplikacji mobilnych w systemach Windows. | 2,0 | |
3,0 | Student zna środowisko programistyczne oraz podstawy języka programowania niezbędne do utworzenia aplikacji mobilnej połączoną z wybraną bazą danych w chmurze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C22_U01 Student potrafi napisac i uruchomic program dla urządzenia mobilnego w systemie Windows. Orientuje sie w strukturze i komponentach projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi napisać i uruchomić program na urządzenie mobilne. Potrafi zaimplementować bazę danych w chmurze oraz skonfigurować jej połączenie z aplikacją mobilną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Leung, Beginning PowerApps, Apress, 2017
- R. Ganapathy, Learning Google Apps Script, Packt Publishing, 2018
- Z. Fryźlewicz, Windows Azure: wprowadzenie do programowania w chmurze, Helion, Gliwice, 2012
Literatura dodatkowa
- J. Rosenberg i A. Mateos, Chmura obliczeniowa. Rozwiązania dla biznesu, Helion, Gliwice, 2011