Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Multimedia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Multimedia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Kornatowski <Eugeniusz.Kornatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość elektroniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych układów elektronicznych. |
W-2 | Podstawowa znajomość istoty elementarnych praw fizyki. |
W-3 | Umiejętność wykorzystywania popularnych środowisk obliczeń numerycznych (MathCad, Matlab). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna metody opisu, konwersji, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych i w dedykowanych urządzeniach powszechnego użytku. |
C-2 | Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD. |
C-3 | Student potrafi zaprojektować i zaimplementować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego. |
C-4 | Student potrafi ocenić możliwości toru transmisyjnego i odpowiednio dobrać metodę kompresji przekazu multimedialnego. |
C-5 | Student potrafi zrealizować powierzone zadanie projektowe będące częścią projektu zespołowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze. | 2 |
T-L-2 | Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku. | 2 |
T-L-3 | Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych. | 4 |
T-L-4 | Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej. | 2 |
T-L-5 | Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów. | 2 |
T-L-6 | Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych. | 2 |
T-L-7 | Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych. | 2 |
T-L-8 | Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe). | 4 |
T-L-9 | Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów. | 2 |
T-L-10 | Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego. | 2 |
T-L-11 | Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym. | 2 |
T-L-12 | Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe. Percepcja dzwieku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu. | 2 |
T-W-2 | Definicja multimediów, rozwój mediów elektronicznych a sprzęt multimedialny powszechnego użytku. Analiza sygnałów analogowych i cyfrowych, podstawowe narzędzia matematyczne. | 2 |
T-W-3 | Technologie reprodukcji i akwizycji obrazu: rozwiązania sprzętowe. Charakterystyka podstawowych elementów współczesnego systemu multimedialnego na przykładzie rozwiazań sprzętowych wybranych producentów. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących. | 2 |
T-W-5 | Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe. | 3 |
T-W-6 | Wielokanałowe systemy odtwarzania dźwięku: dźwięk „surround”, ambiofonia, ambisonia. | 3 |
T-W-7 | Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących. Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe. | 2 |
T-W-8 | Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe. Systemy lokalizacji źródła dźwięku. | 2 |
T-W-9 | Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza. | 3 |
T-W-10 | Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne. | 2 |
T-W-11 | Rejestracja danych multimedialnych: zapis magnetyczny, optyczny i magnetooptyczny. Formaty rejestracji dźwięku i obrazu: parametry formatów SD i HD, authoring płyt CD/DVD/BD. Rozwiązania sprzętowo-programowe współczesnego studia produkcji treści audiowizualnych. | 2 |
T-W-12 | Montaż dzwięku i obrazu: montaż analogowy, cyfrowy, montaż destrukcyjny i niedestrukcyjny; podstawy przetwarzania obrazu, grafika wektorowa i rastrowa, filtry, montaż liniowy i nieliniowy. | 2 |
T-W-13 | Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń. | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych. | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do posprocessingu audio i video. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie egzaminu ustnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C18_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych. | TI_1A_W15 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C18_U01 Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji. | TI_1A_U11 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-12 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C18_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C18_U01 Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czyżewski A., Dźwięk cyfrowy, EXIT, Warszawa, 1998
- Dobrucki A., Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
- Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe, WKŁ, Warszawa, 2003
- Skarbek W., Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Lyons R.G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2010
- Tomborski T., Przetwarzanie informacji. Przetwarzanie dźwięku. Przetwarzanie strumieniowe, Helion, Warszawa, 2006
- Nasiłowski D., Jakościowe aspekty kompresji obrazu i dźwięku, MIKOM, Warszawa, 2007