Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
projektyP4 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki
W-2Umiejętność programowania w wybranym języku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania2
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami dokumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów12
T-P-3Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie1
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.2
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.2
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń2
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.2
T-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu.1
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad zadaniem projektowym30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca - wykład informacyjny
M-2Praktyczna - pokaz
M-3Praktyczna - metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C17_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
TI_1A_W08, TI_1A_W09, TI_1A_W20C-1T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
TI_1A_U07, TI_1A_U16C-3, C-2T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2, M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C17_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
2,0
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B. Hnatkowska, Z. Huzar, Inżynieria oprogramowania: metody wytwarzania i wybrane zastosowania, PWN, 2008
  2. K. Sacha, Inżynieria oprogramowania, PWN, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Roger S. Pressman, B. R. Maxim, Software Engineering - Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2015, 8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania2
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami dokumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów12
T-P-3Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie1
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.2
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.2
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń2
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.2
T-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu.1
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć15
A-P-3Praca własna nad zadaniem projektowym30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C17_W01Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
TI_1A_W20Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego procesu zarządzania projektami.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu.
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych intefejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.
T-W-10Zaliczenie końcowe wykładu
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C17_U01Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U16Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia działalności inżynierskiej z literatury, baz danych, dokumentacji technicznej, patentowej i innych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi integrować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji formułować wnioski i opinie oraz je uzasadniać.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności projektowania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z zaawansowanymi narzędziami deweloperskimi oraz zasadami poprawnego kodowania
T-P-3Zaliczenie projektu
T-P-2Zaprojektowanie i wykonanie wybranej aplikacji w oparciu o zasady inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z narzędziami dokumentowania kodu, modelowania, raportowania, śledzenia błedów
Metody nauczaniaM-2Praktyczna - pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5
4,0
4,5
5,0