Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wycena nieruchomości | ||
Specjalność | Wycena nieruchomości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metod i technik wyceny oraz pozyskiwania danych |
W-2 | Posiadanie pogłębionej wiedzę z zakresu praw do nieruchomości |
W-3 | Posiadanie umiejętności wyboru źródeł i gromadzenia danych dla potrzeb wyceny |
W-4 | Znajomość definicji i rodzajów nieruchomości oraz podejść metod i technik wyceny |
W-5 | Znajomość podsawowych cech rynku nieruchomości |
W-6 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-7 | Znajomość metod statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozróżnianie rodzaju nieruchomości i ich części składowych |
C-2 | Pojęcie celów szczególnych wyceny nieruchomości i sposobów szacowania wartości |
C-3 | Zapoznanie ze sposobami wyceny nieruchomości specjalnych |
C-4 | Przygotowanie prezentacji z wybranego przez studenta przypadku szacowania wartości dla róznych celów |
C-5 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów |
C-6 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych |
C-7 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości dla różnych celów |
C-8 | Przygotowanie do szacowania wartości nieruchomości specjalnych i ograniczonych praw rzeczowych oraz zobowiązaniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady szacowania wartości nieruchomości zabudowanych -mieszkaniowych | 4 |
T-A-2 | Przykłady szacowania nieruchomości zabudowanych obiektami handlowymi, usługowymi i przemysłowymi | 5 |
T-A-3 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 5 |
T-A-4 | Wycena nieruchomości przeznaczonych lub zajętych pod urządzenia infrastruktury technicznej i drogi | 4 |
T-A-5 | Szacowanie wartości dla potrzeb planistycznych i indywidualnego inwestora | 2 |
T-A-6 | Szacowanie wartości nakładów na nieruchomości | 2 |
T-A-7 | Wycena ograniczonych praw rzeczowych i zobowiazań umownych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wycena nieruchomości zurbanizowanych i zabytkowych | 3 |
T-W-2 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 3 |
T-W-3 | Wycena dla celów wynikających z ustawy o rachunkowości | 1 |
T-W-4 | Wycena maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością | 4 |
T-W-5 | Wycena nieruchomości dla celów szczególnych i nieruchomości specjalnych | 3 |
T-W-6 | Wycena masowa | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczetnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Czytanie literatury i niezbędnych przepisów prawa | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do rozwiązywania zadań | 5 |
A-A-4 | Przgotowanie do kolokwiów | 20 |
A-A-5 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-A-6 | Formułownie problemów szacowania wartości nieruchomości specjalnych i szczególnych | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-6 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ze sprawdzianu cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu doboru metod wyceny |
S-3 | Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego obliczania wartości według procesu czynności wyceny w zależności od zastosowanej metody |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie na ocenę |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/8_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | E_2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-1 | S-1 |
E_2A_D8/8_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | E_2A_W02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
E_2A_D8/8_W03 Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | E_2A_W06 | — | C-1, C-2, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/8_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | E_2A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_2A_D8/8_U02 Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | E_2A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D8/8_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | E_2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-8, C-7 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/8_W01 Rozróżnia i definiuje rodzaje nieruchomości zurbanizowanych i specjalnych | 2,0 | nie umie rozróżniać praw i rodzajów wartości |
3,0 | poprawnie rozróżnia niektóre prawa i rodzaje wartości nieruchomości | |
3,5 | poprawnie rozróżnia większość praw i sposoby określania ich wartości | |
4,0 | poprawnie charakteryzuje większość praw i sposoby określania ich wartości | |
4,5 | poprawnie charakteryzuje wszystkie prawa | |
5,0 | samodzielnie potrafi charakteryzować i ustalać stan prawny oraz identyfikować i rozwiazywać problemy dotyczace wyboru sposobu określania wartości | |
E_2A_D8/8_W02 Definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | 2,0 | nie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania |
3,0 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu dobrym | |
4,5 | samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania | |
5,0 | samodzielnie definiuje, objaśnia i rozróżnia rodzaje praw do nieruchomości i sposoby ich szacowania w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/8_W03 Formułuje cele szczególne i charakteryzuje specyfikę szacowania dla tych celów | 2,0 | nie potrafi formułować celów szczególnych i charakteryzować specyfiki szacowania dla tych celów |
3,0 | potrafi częściowo formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi formułować cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu dostatecznym | |
5,0 | potrafisamodzielnie formułować wszystkie cele szczególne i charakteryzować specyfikę szacowania dla tych celów w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/8_U01 Analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | 2,0 | nie potrafi analizować danych i obliczać wartości różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości |
3,0 | analizuje dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | analizuje nie dość samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | |
4,0 | analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | analizuje dość dobrze dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości | |
5,0 | analizuje samodzielnie dane i oblicza wartość różnych rodzajów nieruchomości i praw ustanawianych na nieruchomości wstopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D8/8_U02 Dobiera i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | 2,0 | nie potrafi dobierać danych i rozwiąząć zadań szacowania wartości dla różnych potrzeb |
3,0 | dobiera dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dostatecznym | |
3,5 | dobieradość trafnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | |
4,0 | dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu dobrym | |
4,5 | dobiera samodzielnie dane i dość dobrze rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb | |
5,0 | dobiera samodzielnie dane i rozwiązuje zadania szacowania wartości dla różnych potrzeb w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D8/8_K01 Zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | 2,0 | nieświadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań |
3,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zorientowany i dość świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań | |
4,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu dobrym | |
4,5 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zorientowany i świadomy znaczenia szacowania wartości dla różnych potrzeb - ustalania ceny, opłat i odszkodowań w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Wycena nieruchomości, PFSRM, 2006
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, Warszawa, 2010
- Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
- Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2006
- Cymerman R. Hopfer A., System szacowania nieruchomości, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra, 2009
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM, 2010
Literatura dodatkowa
- Dz.U nr 207 z 2004 roku, Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, 2011
- Prystupa M., Wycena nieruchomości przy zastosowaniu podejścia, PFSRM, 2003
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik