Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Innowacje w pozyskiwaniu kapitału:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Innowacje w pozyskiwaniu kapitału | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomość finansów, bankowości, finansów przedsiębiorstw |
W-2 | podstawowa znajomość ekonomiii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien pozyskać wiedzę dotyczącą problemów i specyfiki pozyskiwania kapitału z różnych źródeł |
C-2 | Student powinien znać innowacyjne sposoby pozyskania kapitału |
C-3 | Student powinien umieć rozpoznać potrzeby kapitałowe i wskazać mozliwe źródła pozyskania kapitału |
C-4 | Student powinien znać metody i etapy analizy niezbędne w procesie pozyskania kapitału przez przedsiębiorstwa |
C-5 | Student ma świadomość koniczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problem innowacji w gospodarce od strony ich finansowania | 3 |
T-A-2 | Etapy przedsięwzięć innowacyjnych | 3 |
T-A-3 | Leasing | 2 |
T-A-4 | Struktura finansowania i zamknięcie finansowe | 3 |
T-A-5 | Koszty innowacyjnego finansowania | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój innowacji i problemy kapitałowe innowacyjnych przedsięwzięć | 1 |
T-W-2 | Luka kapitałowa | 1 |
T-W-3 | Fundusze pożyczkowe i poręczeniowe | 1 |
T-W-4 | Anioły biznesu | 2 |
T-W-5 | Fundusze venture capital | 1 |
T-W-6 | Kredyty konsorcjalne. Kredyty pomostowe | 2 |
T-W-7 | Project finance | 1 |
T-W-8 | Sekurytyzacja | 1 |
T-W-9 | Fundusze private equity | 1 |
T-W-10 | Fundusze infrastrukturalne | 1 |
T-W-11 | Fundusze nieruchomości | 1 |
T-W-12 | Instrumenty strukturyzowane i hedgingowe | 1 |
T-W-13 | Instrumenty pochodne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu | 25 |
A-A-2 | Uczesestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie zalecanej literatury | 7 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemej lub ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/9_W01 Student ma wiedzę z zakresu innowacyjnych źródeł pozyskania kapitału | E_2A_W11, E_2A_W15 | — | C-2 | T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_2A_D7/9_W02 Student ma wiedzę z zakresu miar i procesów służących analizie potrzeb kapitałowych | E_2A_W06, E_2A_W12 | — | C-4 | T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/9_U01 Student portrafi rozpoznać potrzeby kapitałowe przedsiębiorstwa | E_2A_U06 | — | C-3 | T-A-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
E_2A_D7/9_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę struktury finansowania przedsiębiorstw | E_2A_U04, E_2A_U10 | — | C-4 | T-A-5, T-A-4, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
E_2A_D7/9_U03 Student portrafi odpowiednio dobierać źródła finansowania w zależności od formy-organizacyjno prawnej przedsiębiorstw | E_2A_U05, E_2A_U06 | — | C-3 | T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/9_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | E_2A_K01 | — | C-5 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-12, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/9_W01 Student ma wiedzę z zakresu innowacyjnych źródeł pozyskania kapitału | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczacej innowacyjnych sposobów pozyskania kapitału, |
3,0 | Student zna jeden wybrany innowacyjny sposób pozyskania kapitału i dokładnie go charakteryzuje, | |
3,5 | Student zna w stopniu dostetecznym wskazany innowacyjny sposób pozyskania kapitału i dokładnie go charakteryzuje | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym wskazany innowacyjny sposób pozyskania kapitału i dokładnie go charakteryzuje | |
4,5 | Student posiada dobą wiedzę o innowacyjnych sposobach pozyskania kapitału | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze wskazane innowacyjne sposoby pozyskania kapitału i dokładnie je charakteryzuje | |
E_2A_D7/9_W02 Student ma wiedzę z zakresu miar i procesów służących analizie potrzeb kapitałowych | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu miar i procesów służacych analizie potrzeb kapitałowych |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie czynników wpływających na zwiększenie potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie czynników wpływających na zwiększenie potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw, zna co najmniej jeden sposób analizowania potrzeb kapitałowych | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie czynników wpływających na zwiększenie potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw, zna co najmniej dwa sposoby analizowania potrzeb kapitałowych | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie czynników wpływających na zwiększenie potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw, zna co najmniej dwa sposoby analizowania potrzeb kapitałowych, prawidłowo definiuje pojęcie luki kapitałowej | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę w zakresie czynników wpływających na zwiększenie potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw, zna co najmniej dwa sposoby analizowania potrzeb kapitałowych, prawidłowo definiuje pojęcie luki kapitałowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/9_U01 Student portrafi rozpoznać potrzeby kapitałowe przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznnawać potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw |
3,0 | Student potrafi w praktyce wykorzystać jeden ze sposobów oceny potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw | |
3,5 | Student potrafi w praktyce wykorzystać dwa różne sposoby oceny potrzeb kapitałowych przedsiębiorstw | |
4,0 | Student potrafi dobrze w praktyce oceniać potrzeby kapitałowe przedsiębiorstw | |
4,5 | Student potrafi dobrze w praktyce oceniać potrzeby kapitałowe przedsiębiorstw i wskazuje na zagrożenia działalności przedsiębiorstwa związane z potrzebami kapitałowymi | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze w praktyce oceniać potrzeby kapitałowe przedsiębiorstw i wskazuje na zagrożenia działalności przedsiębiorstwa związane z potrzebami kapitałowymi | |
E_2A_D7/9_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę struktury finansowania przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizę struktury finansowania przedsiębiorstwa |
3,0 | Student potrafi określić strukturę finansową przedsiębiorstwa | |
3,5 | Student potrafi określić strukturę finansową przedsiębiorstwa, właściwie interpretuje strukturę finansową przedsiębiorstwa | |
4,0 | Student potrafi określić strukturę finansową przedsiębiorstwa, właściwie dokonuje jej interpretacji, wskazuje zagrożenia w zalezności od struktury finansowej przedsiębiorstwa | |
4,5 | Student dobrze przeprowdza analizę stuktury finansowania przedsiębiorstw, potrafi wyciągać właściwe wnioski z przeprowadzonej analizy, | |
5,0 | Student bardzo dobrze przeprowdza analizę stuktury finansowania przedsiębiorstw, potrafi wyciągać właściwe wnioski z przeprowadzonej analizy, | |
E_2A_D7/9_U03 Student portrafi odpowiednio dobierać źródła finansowania w zależności od formy-organizacyjno prawnej przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie potrafi dobierać źródeł finansowania w zależności od formy organizacyjno prawnej przedsiębiorstwa |
3,0 | Student potrafi wskazac źródła finansowania w zakresie spółek osobowych | |
3,5 | Student potrafi wskazac źródła finansowania w zakresie spółek osobowych i przedsiębiorstw państwowych | |
4,0 | Student potrafi wskazać źródła finansowania w zakresie spółek osobowych, przedsiębiorstw państwowych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością | |
4,5 | Student potrafi wskazac źródła finansowania w zakresie spółek osobowych, przedsiębiorstw państwowych, spłlek z ograniczoną odpowiedzialnością, spólek akcyjnych | |
5,0 | Student bardzo dobrze wskazuje źródła finansowania w zakresie spółek osobowych, przedsiębiorstw państwowych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych, spółdzieli |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/9_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o innowacjach w pozyskaniu kapitału |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Pruchnicka-Grabias J., Szelągowska A., Finansowanie działalności gospodarczej w Polsce. Wybrane aspekty, CeDeWu, 2014
- Ostrowska D., Źródła finansowania działalności a sprawność przedsiębiorstw działających w Polsce, Difin, 2014
- Duliniec A., Finansowanie przedsiębiorstwa. Strategie i instrumenty, PWE, Warszawa, 2011
- Duliniec A., Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2007
- Gabryelczyk K., Ziarko- Siwek U., Inwestycje finansowe, Cedewu, Warszawa, 2008
- Brzozowska K., Business Angels na rynku kapitałowym - motywacje inwestowanie efekty, CeDeWu, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2007
- Dawidowicz D., Fundusze inwestycyjne, Cedewu, Warszawa, 2009
- Bartkowiak B., Flejterski S., Pluskota P., Fundusze i usługi pożyczkowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2006
- Flejterski S., Pluskota P., Szymczaka I., Instytucje i usługi doręczeniowe na rynku finansowym, Difin, Warszawa, 2005
- Grzywacz J., Okońska A., Venture capital a potrzeby kapitałowe małych i średnich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa, 2005
- Wrzesiński M., Kapitał podwyższonego ryzyka. Proces inwestycyjny i efektywność, SGH, Warszawa, 2008
- Krawczyk M., Mikołajczyk Aniołowie biznesu w sektorze MSP, Difin, Warszawa, 2007
- Świderska J., Quasi-fundusze venture capital. Publiczne wsparcie innowacyjnych MSP, Difin, Warszawa, 2008