Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z zakresu podstaw: analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury20
A-P-3Przygotowanie projektu.24
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10C-3, C-1, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W10C-3, C-1, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U11, E_2A_U12, E_2A_U16C-3, C-1, C-2, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_2A_U07, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U17C-3, C-1, C-2, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K09, E_2A_K06C-3, C-1, C-2, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_W01
Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
E_2A_O5_W02
Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
E_2A_O5_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O5_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych

Literatura podstawowa

  1. Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  2. Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Guzik B., Wstęp do badań operacyjnych, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2009
  2. Hozer J. (red), Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wyd. US, Szczecin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.5
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.4
T-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.3
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury20
A-P-3Przygotowanie projektu.24
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W01Student ma wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
Treści programoweT-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii i obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
4,5Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych i potrafi wskazać obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
5,0Student posiada wiedzę na temat metodologii badań operacyjnych oraz potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_W02Student rozumie istotę zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
Treści programoweT-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,5Student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji, ale potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i i potrafi wskazać przykładowe wykorzystanie badań operacyjnych w praktyce
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty zastosowań i ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji i potrafi ocenić przydatność metod do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U01Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować przy pomocy nauczyciela: problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać, przy pomocy nauczyciela, wyboru metod badawczych
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru, przy pomocy nauczyciela, metod badawczych oraz przeprowadzić wstępne obliczenia
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych oraz przeprowadzić wymagane obliczenia
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny, dokonać wyboru metod badawczych, przeprowadzić wymagane obliczenia i zinterpretować uzyskane rezultaty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U17Potrafi formułować oczekiwania wobec technologii teleinformatycznych (ICT)
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
3,5Student potrafi zaproponować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować, przy pomocy nauczyciela, wyniki przeprowadzonych badań
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O5_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-3Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-2Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności, - metoda funkcji dystansowej.
T-P-4Elementy programowania dynamicznego.
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów komputerowych