Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka turystyczna

Sylabus przedmiotu Ekonomia międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia międzynarodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;4
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;4
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;4
T-A-4Międzynarodowe przepływy technologii;4
T-A-5Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;4
T-A-6Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;2
T-A-7Pieniądz światowy i kursy walutowe;4
T-A-8Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zajęć90
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
E_2A_W02, E_2A_W10C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-2
E_2A_C4_W02
Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05C-3T-A-2M-2S-1
E_2A_C4_W03
Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W05C-1, C-3, C-2T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U16C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C4_K01
Student potrafi pracować w grupie
E_2A_K02C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
E_2A_C4_W02
Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie kapitału
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu bardzo dobrym
E_2A_C4_W03
Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie towarów
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C4_K01
Student potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  2. S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;4
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;4
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;4
T-A-4Międzynarodowe przepływy technologii;4
T-A-5Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;4
T-A-6Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;2
T-A-7Pieniądz światowy i kursy walutowe;4
T-A-8Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zajęć90
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-6Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-8Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
T-A-4Międzynarodowe przepływy technologii;
T-A-5Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-7Pieniądz światowy i kursy walutowe;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_W02Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie kapitału
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu wiecej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie kapitału w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_W03Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna tendencji w międzynarodowym przepływie towarów
3,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dostatecznym
3,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu dobrym
4,5Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna tendencje w międzynarodowym przepływie towarów w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_U01Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-6Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-8Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
T-A-4Międzynarodowe przepływy technologii;
T-A-5Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-7Pieniądz światowy i kursy walutowe;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C4_K01Student potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
Treści programoweT-A-1Międzynarodowy handel towarami i usługami;
T-A-2Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-A-3Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-A-6Rynki międzynarodowe; Kształtowanie się cen na rynkach;
T-A-8Międzynarodowe systemy walutowe; Rozliczenia międzynarodo¬wych obrotów z zagranicą
T-A-4Międzynarodowe przepływy technologii;
T-A-5Międzynarodowe przepływy czynników przyrodniczych i ekologicznych;
T-A-7Pieniądz światowy i kursy walutowe;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy