Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów i wyników
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Zapoznanie studentów z różnymi odmianami rachunku kosztów
C-4Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
C-8Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów6
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym5
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów4
T-L-5Zaliczenie materiału1
18
wykłady
T-W-1Istota, zakres i struktura rachunku kosztów i wyników1
T-W-2Rachunek kosztów jako element rachunku kosztów i wyników1
T-W-3Koszty jako przedmiot rachunku kosztów1
T-W-4Odmiany rachunku kosztów1
T-W-5Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów1
T-W-6Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie1
T-W-7Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności1
T-W-8Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych1
T-W-9Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych21
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/6_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1, S-4, S-3
E_1A_D11/6_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
E_1A_W10, E_1A_W11C-3T-W-4M-1S-1, S-4, S-3
E_1A_D11/6_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
E_1A_W08, E_1A_W11C-4, C-6, C-5, C-7T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/6_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
E_1A_U06C-2T-L-5, T-L-1M-4S-1, S-4, S-3
E_1A_D11/6_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczy oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
E_1A_U02, E_1A_U06C-4, C-6, C-5, C-7T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4S-2, S-1, S-4, S-3
E_1A_D11/6_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11C-8T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D11/6_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
E_1A_K02C-6, C-5, C-8, C-7T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4S-2, S-4, S-3
E_1A_D11/6_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
E_1A_K02C-4, C-6, C-5, C-8, C-7T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4S-2, S-1, S-3
E_1A_D11/6_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K06C-6, C-5, C-8, C-7T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/6_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
E_1A_D11/6_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
2,0Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów.
4,0Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone. Wybór danej odmiany rachunku kosztów uzasadnia.
E_1A_D11/6_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/6_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty oraz dokonać ich charakterystyki.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty i dokonać ich charakterystyki oraz podać przykłady.
E_1A_D11/6_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczy oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
4,0Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
4,5Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
5,0Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu, a także umie powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym.
E_1A_D11/6_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D11/6_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
E_1A_D11/6_K02
Student posiada zdolność pracy zespołowej
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
E_1A_D11/6_K03
Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
  2. Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
  3. Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003
  5. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
  4. Nowak E., Wierzbiński M, Rachunek kosztów: modele i zastosowania, PWE, Wrocław, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów6
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym5
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów4
T-L-5Zaliczenie materiału1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i struktura rachunku kosztów i wyników1
T-W-2Rachunek kosztów jako element rachunku kosztów i wyników1
T-W-3Koszty jako przedmiot rachunku kosztów1
T-W-4Odmiany rachunku kosztów1
T-W-5Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów1
T-W-6Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie1
T-W-7Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności1
T-W-8Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych1
T-W-9Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych21
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów oraz strukturą rachunku kosztów i wyników
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-2Rachunek kosztów jako element rachunku kosztów i wyników
T-W-3Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-1Istota, zakres i struktura rachunku kosztów i wyników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_W02Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnymi odmianami rachunku kosztów
Treści programoweT-W-4Odmiany rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów.
4,0Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie omówione w ramach zajęć odmiany rachunku kosztów. Wskazuje w jakich jednostkach gospodarczych i przy jakich warunkach mogą być one prowadzone. Wybór danej odmiany rachunku kosztów uzasadnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_W03Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-W-6Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-7Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności
T-W-8Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-9Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-W-5Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_U01Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi kryteriami klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-L-5Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów.
3,5Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty oraz dokonać ich charakterystyki.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty i dokonać ich charakterystyki oraz podać przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_U02Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczy oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-5Zaliczenie materiału
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
4,0Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
4,5Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
5,0Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu, a także umie powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-8Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-W-2Rachunek kosztów jako element rachunku kosztów i wyników
T-W-3Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-4Odmiany rachunku kosztów
T-W-6Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-7Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności
T-W-8Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-9Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-W-1Istota, zakres i struktura rachunku kosztów i wyników
T-W-5Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne.
3,5Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne.
4,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne.
4,5Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe.
5,0Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-8Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-5Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej.
3,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych.
3,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe.
4,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe.
4,5Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_K02Student posiada zdolność pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-8Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności pracy w zespole.
3,0Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
3,5Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,0Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
4,5Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć.
5,0Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D11/6_K03Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-8Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-7Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-W-2Rachunek kosztów jako element rachunku kosztów i wyników
T-W-3Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-4Odmiany rachunku kosztów
T-W-6Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-7Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności
T-W-8Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-9Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-W-1Istota, zakres i struktura rachunku kosztów i wyników
T-W-5Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-L-5Zaliczenie materiału
T-L-1Klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-4Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej.
5,0Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego.