Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonomika gospodarki żywnościowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika gospodarki żywnościowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Mickiewicz <pmickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej2
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji2
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.2
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. Analizy branży (sektora). Studium przypadku1
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej2
9
wykłady
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej1
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu1
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy1
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej1
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w cwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć16
A-A-3Przygotowanie do kolokwió zaliczeniowych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
M-4Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_W01
Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
E_1A_W01, E_1A_W15C-1, C-4, C-2, C-3, C-5T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_U01
Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
E_1A_U02C-1, C-4, C-2, C-3, C-5T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E6_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiębiorstwa gospodarki żywnościowej.
E_1A_K06, E_1A_K07C-1, C-4, C-2, C-3, C-5T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_W01
Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_U01
Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E6_K01
Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiębiorstwa gospodarki żywnościowej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Woś A.(red.), Agrobiznes, Key Test, Warszawa, 2010, t. I, t.2.
  2. praca zbiorowa, Encyklopedia Agrobiznesu, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa, 1998
  3. Grabowski S., Ekonomika Gospodarki Żywnościowej, PWSBiA, Warszawa, 2001
  4. Kapusta F., Teoria Agrobiznesu, AE im. O.Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2001
  5. Poczta W., Regionalne zróżnicowanie agrobiznesu, AE Poznań, Poznań, 2008
  6. Poczta W., Kamieńska A., Agrobiznes jako subsystem gospodarki narodowej, AE Poznań, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Tomczak F., Od rolnictwa do agrobiznesu, PWE Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Kosiorek M., Propedeutyka procesów integracyjnych w agrobiznesie, AE Poznań, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej2
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji2
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.2
T-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. Analizy branży (sektora). Studium przypadku1
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej1
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu1
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy1
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej1
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w cwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć16
A-A-3Przygotowanie do kolokwió zaliczeniowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do wykładów - studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_W01Student ma wiedzę na temat ekonomiki przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej oraz procesów gopodarczych zachodzących w tych przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
Treści programoweT-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_U01Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę ekonomiczną do analizy ekonomicznych zagadnień dotyczących działalności przedsiębiorstw gospodarki żywnościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
Treści programoweT-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E6_K01Student posiada kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach przedsiębiorstwa gospodarki żywnościowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie złożoności problemów i kategorii ekonomicznych gospodarki żywnościowej
C-4Dokonanie analizy funkcjonowania gospodarki żywnościowej i przemian strukturalnych dokonywana w aspekcie uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej - wykorzystanie funduszy unijnych i rozwój nowoczesnej struktury instytucjonalnej
C-2Przedstawienie mechanizmów ekonomicznych funkcjonowania agrobiznesu w skali makro- i mezoekonomicznej, studia przypadków określonych branż i firm
C-3Przedstawienie wybranych elementów otoczenia gospodarki żywnościowej oraz ich wzajemnego oddziaływania, przede wszystkim w sferze finansów i kredytowania oraz powiązania z rynkiem
C-5Przedstawienie programów operacyjnych rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej
Treści programoweT-A-4Przedsiębiorstwo gospodarki żywnościowej na rynku. Analizy branży (sektora). Studium przypadku
T-A-1Podstawowe kategorie gospodarki żywnościowej
T-A-2Gospodarka żywnościowa na tle gospodarki narodowej. Rodzaje i typy integracji
T-A-3Analiza przypadku. Finansowanie agrobiznesu.
T-A-5Struktura instytucjonalna i jej funkcjonowanie. Przemiany strukturalne gospodarki żywnościowej Polski w Unii Europejskiej
T-W-5Gospodarka żywnościowa Polski w Unii Europejskiej – przemiany strukturalne
T-W-1Gospodarka żywnościowa jako subsystem gospodarki narodowej
T-W-2Agrobiznes i uwarunkowania rozwoju. Otoczenie rynkowe i instytucjonalne agrobiznesu
T-W-3Gospodarka zasobami. Procesy realne i strumienie pieniężne w agrobiznesie. System finansowy
T-W-4Sytuacja produkcyjno-ekonomiczna gospodarki żywnościowej. Metody analizy sektorowej i branżowej
Metody nauczaniaM-4Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie , wyjaśnienie
M-3Wykład konwesatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studentów poprzez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Analiza i ocena aktywnosci studentów podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.