Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań rynkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu szkoły średniej na temat funkcjonowania rynku i przedsiębiorstwa. |
W-2 | Przydatna wiedza z zakresu problematyki marketingu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych. |
C-2 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych. |
C-3 | Student zaliczając przedmiot powinien posiadać umiejętność pozyskiwania danych rynkowych, wiedzieć co to jest chłonności i pojemności rynku, a znać wzorców zachowań konsumentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rynek jako przedmiot badań. Funkcje badań rynkowych. Obszary badań rynkowych i marketingowych. | 3 |
T-P-2 | Podmioty badań. Kryteria przyporządkowania badań. | 2 |
T-P-3 | Badania społeczne i rynkowe jako sektor usług - Organizacje Badań Rynkowych i Społecznych. . | 2 |
T-P-4 | Metody, techniki i narzędzia badań. Badania ilościowe - wybrane metody badań marketingowych. Badania jakościowe - wybrane metody badań społecznych i rynkowych. | 3 |
T-P-5 | Etyczne i prawne aspekty badań. Badanie wartości, potrzeb i wzorców zachowań. Badanie nastrojów konsumenckich. | 2 |
T-P-6 | Analiza pojemności rynku, analiza chłonności rynku. Prognozowanie zjawisk rynkowych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej. | 9 |
A-P-3 | Przygotowanie prac zaliczeniowych. | 12 |
A-P-4 | Konsultacje z prowadzącym. | 8 |
A-P-5 | Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych. | 8 |
A-P-6 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Materiał przedstawiony na wykładzie zaliczony w postaci opracowanego kwestionariusza pytań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przeprowadzenie badania ankietowego i dokonanie analizy wyników. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku, metod badań społecznych i rynkowych. | E_1A_W01, E_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_O2_W02 Potrafi zdefiniować pojęcia dotyczące badań jakościowych i ilościowych. Posiada wiedzę na temat metod i techniki badań. | E_1A_W06, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_O2_W03 Student zna teorię uwarunkowań zachowań nabywców. | E_1A_W10 | — | C-3 | T-P-2, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_U01 Student posiada umiejętność analizowania zachowań nabywców na różnych rynkach. | E_1A_U01, E_1A_U07, E_1A_U18, E_1A_U20 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_O2_U02 Student posiada umiejętność doboru metody i techniki badania rynku. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | E_1A_U08, E_1A_U11 | — | C-2, C-3 | T-P-6, T-P-4 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_O2_U03 Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | E_1A_U05, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U17 | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-6, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_K01 Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich. | E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K10 | — | C-2, C-3 | T-P-5, T-P-6, T-P-4 | M-2 | S-2 |
E_1A_O2_K02 Potrafi współpracować w grupie, potrafi umiejętnie dobrać odpowiednie informacje do oceny potencjału rozwoju rynku. | E_1A_K02, E_1A_K07, E_1A_K09, E_1A_K10, E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku, metod badań społecznych i rynkowych. | 2,0 | Student: nie opanował podstawowego materiału programowy, w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy nie przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) |
3,0 | Student: niewpełni opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil podstawowe tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze poprawna) | |
3,5 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil podstawowe tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia nie popełnia błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze jest poprawna) | |
4,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy w stopniu zadawalającym, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil podstawowe tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia nie popełnia błędow w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze poprawna) | |
4,5 | Student: opanował ponad przeciętnie materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował w zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy zarwóno w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej jest zadwalająca | |
5,0 | Student: opanował w pełni materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował cały zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil całą treść programową, w zakresie stosunku d treści i języku (jakość wypowiedzi w są bardzo zadawaląjące) | |
E_1A_O2_W02 Potrafi zdefiniować pojęcia dotyczące badań jakościowych i ilościowych. Posiada wiedzę na temat metod i techniki badań. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O2_W03 Student zna teorię uwarunkowań zachowań nabywców. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_U01 Student posiada umiejętność analizowania zachowań nabywców na różnych rynkach. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O2_U02 Student posiada umiejętność doboru metody i techniki badania rynku. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O2_U03 Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_K01 Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_O2_K02 Potrafi współpracować w grupie, potrafi umiejętnie dobrać odpowiednie informacje do oceny potencjału rozwoju rynku. | 2,0 | |
3,0 | Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mynarski S., Metody badań marketingowych, PWE, Warszawa, 1990
- Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. Ak. Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2007
- Pfaff D., Badania rynku, Wyd. BCedu, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Perenc J. (red.), Analiza i funkcjonowanie rynku, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998