Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Integracja regionalna i globalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja regionalna i globalna
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.1
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.1
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.1
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.1
T-K-5Pojęcie i cele integracji.1
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_U01
Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji regionalnej i prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U10C-1, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gopsodarcze regionów.
E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K09, E_1A_K10C-1, C-2T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_U01
Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji regionalnej i prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczne
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanowałod 60 do 96% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gopsodarcze regionów.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Literatura podstawowa

  1. Anioł W., Paradoksy globalizacji, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa, 2002
  2. Bożyk P. Misala J., Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2003
  3. Liberska B. (red.), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa, 2002
  4. Oziewicz E. (red.), Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, PWN, Warszawa, 2001
  5. Zorska A., (red.), Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.1
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.1
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.1
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.1
T-K-5Pojęcie i cele integracji.1
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_W01Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-1Ocena formująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_U01Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji regionalnej i prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanowałod 60 do 96% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_K01Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gopsodarcze regionów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.