Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne

Sylabus przedmiotu Hydrologia i hydrogeologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Melioracje wodne
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Hydrologia i hydrogeologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 22 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z krążenia wody w przyrodzie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne2
T-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych2
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych2
T-A-4Krzywa konsumcyjna2
8
wykłady
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie1
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski4
T-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych2
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).3
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.3
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.3
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych4
T-W-8Podstawowe prawa ruchu cieczy w ośrodkach porowatych2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do testów sprawdzających12
A-A-3Opracowanie materiałow hydrologicznych dla wybranego przekroju rzeki24
A-A-4Konsultacje opracowania10
A-A-5Studiowanie wybranej literatury6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Studiowanie literatury technicznej20
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Prezentacja z zakresu wybranego zagadnienia16
A-W-5Przygotowanie do egzaminu końcowego16
A-W-6Studiowanie materiałów hydrologicznych10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
M-4ćwiczenia praktyczne; opracowania hydrologiczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_W01
słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
MW_10-_W07C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_U01
słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
MW_10-_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_K01
słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
MW_10-_K05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_W01
słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
2,0
3,0słuchacz charakteryzuje obiekty hydrologiczne, cykl hydrologiczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_U01
słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0słuczacz w dostateczny sposób charakteryzyje cykle hydrologiczne, ma wiedze na temat pomiarów stanów i pozimów wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_K01
słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
2,0
3,0potrafi ocenić wpływa zmian antropogenicznych na środowisko wodne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWNWarszawa, Warszawa, 2009
  2. Chełmicki W., Wody- zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997

Literatura dodatkowa

  1. czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne2
T-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych2
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych2
T-A-4Krzywa konsumcyjna2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie1
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski4
T-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych2
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).3
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.3
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.3
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych4
T-W-8Podstawowe prawa ruchu cieczy w ośrodkach porowatych2
22

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do testów sprawdzających12
A-A-3Opracowanie materiałow hydrologicznych dla wybranego przekroju rzeki24
A-A-4Konsultacje opracowania10
A-A-5Studiowanie wybranej literatury6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Studiowanie literatury technicznej20
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Prezentacja z zakresu wybranego zagadnienia16
A-W-5Przygotowanie do egzaminu końcowego16
A-W-6Studiowanie materiałów hydrologicznych10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_W01słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_W07Rozróżnia obiekty hydrologiczne, zna sposoby pomniarów stanów i poziomów wód, prędkości przepływu. Posiada wiedzę na temat krążenia wody w środowisku przyrodniczym
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz charakteryzuje obiekty hydrologiczne, cykl hydrologiczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_U01słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_U08określa zjawiska ekstremalne, hydrologiczne, zjawiska powodziowe, charakteruzuje wody podziemne i powierzchniowe
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuczacz w dostateczny sposób charakteryzyje cykle hydrologiczne, ma wiedze na temat pomiarów stanów i pozimów wód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_K01słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10-_K05jest świadomy zachodzących zmian w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-3Film o gospodarce wodnej
M-4ćwiczenia praktyczne; opracowania hydrologiczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić wpływa zmian antropogenicznych na środowisko wodne
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.