Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z fizyki matematycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z fizyki matematycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z metodami formułowania i rozwiązywania równań fizyki matematycznej przydatnymi w prowadzeniu badań w zakresie Inżynieri Środowiska .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Zadania, treści i zastosowanie fizyki matematycznej1
T-S-2Teoria podobieństwa1
T-S-3Liczby bezwymiarowe1
T-S-4Równania fizyki matematycznej1
T-S-5Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego1
T-S-6Metodologia rozwiązywania równania dyfuzji i przewodnictwa cieplnego1
T-S-7Metoda rozdzielania zmiennych1
T-S-8Metoda przekształceń całkowych1
T-S-9Metoda źródeł i upustów1
T-S-10Przykłady rozwiązań zagadnień dotyczących problemów Inzynierii Środowiska1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach10
A-S-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-S-3Samodzielne przygotowanie konspektu z seminarium celem jego zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca - użycie pokazów komputerowych i filmów
M-3Metoda praktyczna - pokazy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykonanie zadania z fotografii i zaprezentowanie pokazu multimedialnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-09_W01
Wiedza na temat zagadnień brzegowych i metod rozwiązywania równania dyfuzji (przewodzenia ciepła)
ISR_3-_W04C-1T-S-10, T-S-4, T-S-2, T-S-9, T-S-8, T-S-5, T-S-1, T-S-6, T-S-7, T-S-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-09_U01
Umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień brzegowych z zakresu dyfuzji i przewodzenia ciepła
ISR_3-_U11C-1T-S-10, T-S-4, T-S-2, T-S-9, T-S-8, T-S-5, T-S-1, T-S-6, T-S-7, T-S-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISR_3-_S3/C-09_K01
Student wykazuje się kreatywnością oraz etycznym i świadomym podejściem do przekazywania wiedzy innym słuchaczom.
ISR_3-_K07C-1T-S-10, T-S-9, T-S-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-09_W01
Wiedza na temat zagadnień brzegowych i metod rozwiązywania równania dyfuzji (przewodzenia ciepła)
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-09_U01
Umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień brzegowych z zakresu dyfuzji i przewodzenia ciepła
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ISR_3-_S3/C-09_K01
Student wykazuje się kreatywnością oraz etycznym i świadomym podejściem do przekazywania wiedzy innym słuchaczom.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tichonow A. N., Samarski A. A., Równania fizyki matematycznej, PWN, Warszawa, 1963, I
  2. Budak B. M., Samarski A. A., Tichonow A. N., Zadania i problemy fizyki matematycznej, PWN, Warszawa, 1965, I
  3. Godunow S. K., Równania fizyki matematycznej, WNT, Warszawa, 1975, I
  4. Carslaw H. T., Jaeger J. C., Conduction of Heat in Solids, At the Clarendon Press, Oxford, 1959

Literatura dodatkowa

  1. Gdula S. J. i inni, Przewodzenie ciepła, PWN, Warszawa, 1984

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Zadania, treści i zastosowanie fizyki matematycznej1
T-S-2Teoria podobieństwa1
T-S-3Liczby bezwymiarowe1
T-S-4Równania fizyki matematycznej1
T-S-5Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego1
T-S-6Metodologia rozwiązywania równania dyfuzji i przewodnictwa cieplnego1
T-S-7Metoda rozdzielania zmiennych1
T-S-8Metoda przekształceń całkowych1
T-S-9Metoda źródeł i upustów1
T-S-10Przykłady rozwiązań zagadnień dotyczących problemów Inzynierii Środowiska1
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach10
A-S-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu15
A-S-3Samodzielne przygotowanie konspektu z seminarium celem jego zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-09_W01Wiedza na temat zagadnień brzegowych i metod rozwiązywania równania dyfuzji (przewodzenia ciepła)
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_W04Ma wiedzę dotyczącą sposobów opracowywania publikacji naukowych oraz publicznej prezentacji wyników badań naukowych, a także opracowania wyników badań i naukowego wnioskowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodami formułowania i rozwiązywania równań fizyki matematycznej przydatnymi w prowadzeniu badań w zakresie Inżynieri Środowiska .
Treści programoweT-S-10Przykłady rozwiązań zagadnień dotyczących problemów Inzynierii Środowiska
T-S-4Równania fizyki matematycznej
T-S-2Teoria podobieństwa
T-S-9Metoda źródeł i upustów
T-S-8Metoda przekształceń całkowych
T-S-5Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego
T-S-1Zadania, treści i zastosowanie fizyki matematycznej
T-S-6Metodologia rozwiązywania równania dyfuzji i przewodnictwa cieplnego
T-S-7Metoda rozdzielania zmiennych
T-S-3Liczby bezwymiarowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca - użycie pokazów komputerowych i filmów
M-3Metoda praktyczna - pokazy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie zadania z fotografii i zaprezentowanie pokazu multimedialnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-09_U01Umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień brzegowych z zakresu dyfuzji i przewodzenia ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_U11Nabywa umiejętność dyskutowania i przekazywania wiedzy, w tym zrozumiałego prezentowania swoich koncepcji oraz osiągnięć naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodami formułowania i rozwiązywania równań fizyki matematycznej przydatnymi w prowadzeniu badań w zakresie Inżynieri Środowiska .
Treści programoweT-S-10Przykłady rozwiązań zagadnień dotyczących problemów Inzynierii Środowiska
T-S-4Równania fizyki matematycznej
T-S-2Teoria podobieństwa
T-S-9Metoda źródeł i upustów
T-S-8Metoda przekształceń całkowych
T-S-5Równanie dyfuzji i przewodnictwa cieplnego
T-S-1Zadania, treści i zastosowanie fizyki matematycznej
T-S-6Metodologia rozwiązywania równania dyfuzji i przewodnictwa cieplnego
T-S-7Metoda rozdzielania zmiennych
T-S-3Liczby bezwymiarowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca - użycie pokazów komputerowych i filmów
M-3Metoda praktyczna - pokazy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie zadania z fotografii i zaprezentowanie pokazu multimedialnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaISR_3-_S3/C-09_K01Student wykazuje się kreatywnością oraz etycznym i świadomym podejściem do przekazywania wiedzy innym słuchaczom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISR_3-_K07Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z metodami formułowania i rozwiązywania równań fizyki matematycznej przydatnymi w prowadzeniu badań w zakresie Inżynieri Środowiska .
Treści programoweT-S-10Przykłady rozwiązań zagadnień dotyczących problemów Inzynierii Środowiska
T-S-9Metoda źródeł i upustów
T-S-1Zadania, treści i zastosowanie fizyki matematycznej
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca - użycie pokazów komputerowych i filmów
M-3Metoda praktyczna - pokazy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie zadania z fotografii i zaprezentowanie pokazu multimedialnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zakres przedmiotu i w miarę poprawnie wykonał zadania podlegające ocenie końcowej.
3,5
4,0
4,5
5,0