Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Mosty betonowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mosty betonowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty iinżynierii komunikacyjnej |
W-2 | Konstrukcje betonowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowej problematyki mostów betonowych. |
C-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu mostu betonowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów projektów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie betonowego przęsła mostu drogowego. Dobór nawierzchni i elementów bezpieczeństwa ruchu. | 2 |
T-P-3 | Rysunek ogólny mostu. Zasady opracowania i opisu, legenda obiektu. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu i rysunku budowlanego przęsła. | 2 |
T-P-4 | Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Zasady zestawianie obciążeń stałych i ruchomych. | 2 |
T-P-5 | Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych. | 2 |
T-P-6 | Wymiarowanie elementów pomostu betonowego. Sprawdzenie rysunku widoku ogólnego mostu. | 2 |
T-P-7 | Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Zasady rozdziału obciążeń. | 2 |
T-P-8 | Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektów. | 2 |
T-P-9 | Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności na zginianie. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu i ewentualne korekty. | 2 |
T-P-10 | Projektowanie zbrojenia na ścinanie. | 2 |
T-P-11 | Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła betonowego. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektów. | 2 |
T-P-12 | Zakres rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-13 | Uszczegółowienie rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-14 | Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności. Sprawdzenie rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-15 | Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Podstawowe technologie budowy mostów betonowych. | 2 |
T-W-2 | Typy betonowych obiektów mostowych. Zakres stosowania w zależności od rozpiętości. | 2 |
T-W-3 | Parametry materiałów konstrukcyjnych do budowy mostów betonowych. | 2 |
T-W-4 | Kształtowanie belkowego przęsła betonowego. | 2 |
T-W-5 | Oddziaływania na obiekty mostowe, częściowe współczynniki i kombinacje oddziaływań. | 2 |
T-W-6 | Wymiarowanie żelbetowych konstrukcji mostowych: zginanie i ścinanie. Posumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. | 2 |
T-W-7 | Analiza przęseł mostowych - przęsła i pomosty płytowe. | 2 |
T-W-8 | Metody rozdziału obciążeń - podstawowe pojęcia, metody uproszczone, analityczne i numeryczne. | 2 |
T-W-9 | Kształtowanie przęseł betonowych, zasady zbrojenia. | 2 |
T-W-10 | Wymiarowanie żelbetowych konstrukcji mostowych: projektowanie płyt i belek żelbetowych, obwiednia materiałowa. | 2 |
T-W-11 | Projektowanie zbrojenia na ścinanie metodą analogii kratowej. | 2 |
T-W-12 | Podstawy wymiarowania sprężonych konstrukcji mostowych. | 2 |
T-W-13 | Mosty z dźwigarów prefabrykowanych. Typy prefabrykatów mostowych. | 2 |
T-W-14 | Przykłady budowy mostów betonowych. Posumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. | 2 |
T-W-15 | Historia budowy mostów betonowych. Podsumowanie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 4 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwiów i egzaminu | 14 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego programu | 11 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
56 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów betonowych i ich projektowania. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W08, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-14, T-P-9, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-10, T-P-11, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_U01 Potrafi zaprojektować prosty most betonowy. | B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U15, B_2A_U18, B_2A_U20, B_2A_U21 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-P-9, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-10, T-P-11, T-P-4, T-P-2 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-14, T-P-15 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat mostów betonowych i ich projektowania. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_U01 Potrafi zaprojektować prosty most betonowy. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac projektowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Madaj A., Wołowicki W., Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa, 2007
- Szczygieł J., Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego, WKŁ, Warszawa, 1978