Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne podstawowe-3B:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne podstawowe-3B
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Sachanowicz <Tomasz.Sachanowicz@zut.edu.pl>, Leszek Świątek <lswiatek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,56egzamin
projektyP3 60 4,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad kompozycji architektonicznej i urbanistycznej, zasad kształtowania formy, posługiwanie się narzędziami wspomagającymi projektowanie (CAD, techniki składu komputerowego i grafiki komputerowej), znajomość zasad konstruowania obiektów i możliwych technologii wznoszenia budynków (materiały budowlane, technologie i systemy konstrukcyjne), rozeznanie wśród kluczowych realizacji architektury współczesnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60
wykłady
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja92
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_W01
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
AU_1A_W02, AU_1A_W03, AU_1A_W08, AU_1A_W14C-1T-W-1, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
AU_1A_U07, AU_1A_U11, AU_1A_U12C-1T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_K01
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
AU_1A_K01, AU_1A_K03, AU_1A_K05C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_W01
Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_U01
Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1XIII/3B_K01
Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alexander Ch., Język wzorców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  2. Daniels K., Low-Tech, Light-Tech, High-Tech. Building in the Information Age, Birkhäuser Publishers
  3. Ferré A., Sakamoto T. i inni, Verb Matters, ACTAR
  4. Schmitz-Gunther T., Living Spaces. Ecological Building and Design, Konemann
  5. Benyus J.M., Biomimicry. Innovation Inspired by Nature, Harper Perennial

Literatura dodatkowa

  1. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Wydawnictwo SIC
  2. Berger J., Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy Rebis
  3. Maas W., van Rijs J., Koek R., FARMAX. Excursion on Density. MVRDV, 010 Publishers
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą,  , Karakter
  5. Korbel J.A., Architektura żywa, Arkady

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie tematów projektowych; Rozdanie i omówienie map opracowywanego terenu. Analiza istniejącej sytuacji obszaru objętego zakresem opracowania projektowego: a/ inwentaryzacja - wykonanie aksonometrii i przekroju terenu, (starodrzew, woda, zbocze, otwarcia widokowe itp.), b/ analiza nasłonecznienia, róży wiatrów, warunków przyrodniczo - geogr., c/ określenie wytycznych kompozycyjnych wynikających z lokalizacji godnych „akcentowania" (wysokość, rodzaj dachu, lokalizacja wejść do obiektu, c/ analiza możliwości zabudowy - szkice koncepcyjne rozwiązań urbanistycznych (zarys bryły, linia zabudowy, lokalizacja wejść i podjazdów- główny, gospodarczy, itp.), d/ rozbudowa dróg kołowych, parkingów, ciągów pieszojezdnych i pieszych w powiązaniu z istniejącymi,8
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego20
T-P-3ZALICZENIE PRZEJŚCIOWE wraz z oceną – IDEOWA KONCEPCJA URBANISTYCZNO - ARCHITEKTONICZNA Zakres: – zagospodarowanie terenu, rzuty, przekrój, elewacje, aksonometria Plansza A2 + książka projektu8
T-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)24
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna14
T-W-2egzamin pisemny1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach28
A-P-2Praca własna, wizja lokalna, inwentaryzacja92
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1XIII/3B_W01Potrafi posługiwać się programami typu CAD oraz tworzyć grafikę komputerową, posługuje się narzędziami do cyfrowej obróbki map, zdjęć cyfrowych, skanowanych dokumentów, posiada znajomość edycji i składu komputerowego wykazując się wiedzą na temat inżynierskiego zapisu graficznego oraz rozeznaniem współczesnyc, referencyjnych realizacji architektonicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W02zna zasady inżynierskiego zapisu graficznego, jego czytania i obróbki: także z wykorzystaniem techniki komputerowej (rzuty prostokątne, budowlany rysunek techniczny, mapy geodezyjne…)
AU_1A_W03zna materiały budowlane (asortyment, charakterystyka, zastosowanie…) i właściwości wykonanych z nich przegród oraz innych ustrojów
AU_1A_W08zna podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń
AU_1A_W14zna w zakresie podstawowym społeczne i psychologiczne uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego (presja architektury, zapobieganie patologii społecznej…)
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
T-P-2KONCEPCJA - opracowanie koncepcji ideowej - urbanistycznej 1: 500 i architektonicznej 1:100 Pecha Kucha – prezentacje dotyczące wniosków z przeprowadzonej inwentaryzacji oraz analizy możliwości. Przykłady The Best Practice Zdefiniowanie problemów projektowych dla wybranego zakresu opracowania projektowego, uzasadnienie : dlaczego warto inwestować na terenie wskazanym w zakresie opracowania ? Laboratorium przestrzeni 1: Próba rozwiązania zidentyfikowanych problemów (problemu) w formie szkiców i makiet roboczych koncepcji urbanistyczno architektonicznej zabudowy w skali l :500 w kilku wariantach. Budowanie scenariuszy rozwoju, etapowanie – architektura procesu Prezentacja projektu zagospodarowania terenu Szkicowe poszukiwania bryłowe i funkcjonalne budynku w w skali l: 100 BRYŁA —- FUNKCJA Laboratorium przestrzeni 2 - wykonać makiety robocze dla dwóch wariantów bryły planowanej zabudowy 1: 100 (dopuszczalna skala I: 200) z uwzględnieniem układu nośnego budynków, rodzaju konstrukcji i struktury planowanego założenia. Ocena prac i wybór koncepcji do dalszego opracowania Opracowanie rzutów i przekroju dla wybranej koncepcji w skali 1: 100,1:200. Warianty rozwiązań rzutu w ramach opracowanej bryły. Konsultacje. Brudnopisy plansz projektu koncepcyjnego
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompletność zakresu opracowania projektowego, staranność w opracowaniu graficznym, merytoryczne zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu projektowego, umiejętność odwołania się do podobnych (referencyjnych) realizacji architektonicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1XIII/3B_U01Opanowano podstawowe umiejętności warsztatowe w zakresie projektowania koncepcyjnego, wykonywania wstępnych szkiców i wizualizacji w różnorodnych skalach, umiejętnie kształtuje kompozycje urbanistyczne i architektoniczne, potrafi przedstawić założenia projektowe w zwartej i czytelnej formie graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
AU_1A_U11potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej
AU_1A_U12potrafi kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-P-4III OPRACOWANIE SZCZEGÓŁOWE ROZWIĄZANIA KONCEPCYJNEGO praca w skali 1:100 Wybór konstrukcji i materiałów budowlanych na ściany zewnętrzne, wewnętrzne: konstrukcyjne i działowe, konstrukcja zadaszenia. Opisać i opracować szkicowo na rzutach i przekroju w skali l : 100 elementy konstrukcyjne. Konsultacje z prowadzącym. KLAUZURA „Projekt detalu architektonicznego" Ocena i omówienie klauzury. Opracowanie 2 wariantów otworów okiennych elewacji Korekty. Przedstawienie na elewacjach wariantowych rozwiązań materiałowych i Kolorystycznych - MATERIAŁOWY COLLAGE Opracowanie planu zagospodarowania działki, korekta pierwotnego planu, ( mała architektura, zieleń itp.) skala 1: 500. Optymalizacja rozwiązań projektowych. Korekta opracowań graficznych. Przedstawienie projektu. I termin Przedstawienie projektu. II termin (poprawkowy)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność graficzna i warsztatowa opracowania projektowego, dbałość o estetykę i formę podania pracy projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1XIII/3B_K01Zmienia optykę postrzegania architektury i rozumie konsekwencje ingerencji projektowej w zastanym środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
AU_1A_K03w myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją
AU_1A_K05jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania i definiowania problemów przestrzennych w szeroko rozumianym kontekście planistycznym, krajobrazowym i społecznym. Opanowanie narzędzi analizy założeń projektowych, umiejętność kreowania programu funkcjonalno-przestrzennego. Zdolność przygotowania czytelnej prezentacji multimedialnej i opracowania adekwatnej szaty graficznej dla efektywnego zobrazowania analizowanych problemów projektowych
Treści programoweT-W-1Czym jest projektowanie - analiza możliwości ? Backcasting, analiza SWOT. Definiowanie architektury. (projektowanie intuicyjne, projektowanie racjonalne) funkcjonalizm, formalizm, holizm Planowanie procesu – rzut a forma, konstrukcja a materiały Modelowanie architektoniczne 5D – warstwy budynku Projektowanie generatywne, język wzorów a warunki techniczne. Aranżacje przestrzeni, użytkowość, ustawność, adaptatywność Projektowanie liniowe vs. cyrkulacyjne Trias ecologica – zasady budownictwa ekologicznego Materialność architektury – wpływ materiałów na formę Jak uczą budynki ? Newralgiczne detale Dematerializacja Zarządzanie projektem – zakres, organizacja pracy, grafika Kanony i teorie projektowania architektonicznego Krytyka architektoniczna
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, wykłady problemowe, seminaria, symulacje i modelowanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceniana jest aktywność na zajęciach projektowych, wykonanie zadań problemowych i symulacji przestrzennych, zaangażowanie w poszukiwaniu adekwatnych środków wyrazu architektonicznego, kreatywność i innowacyjność w podejściu do tematu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowane rozwiązanie projektowe uwzględnia kontekst oraz oddziaływanie na środowisko i otoczenie, co jest przedstawione w formie graficznej jak również w postaci ideowej
3,5
4,0
4,5
5,0