Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S3)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie i metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>, Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>, Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl>, Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>, Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>, Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>, Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>, Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 5 1,51,00zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,51,00zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna znajomość specyfiki prowadzenia badań naukowych w ramach "dziedziny" naukowej związanej bezpośrednio z wykonywaną pracą doktorską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10
laboratoria
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
laboratoria
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
ZoD_3-_W02, ZoD_3-_W05C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
ZoD_3-_U01, ZoD_3-_U02, ZoD_3-_U04C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZoD_3A_D-S-A15_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
ZoD_3-_K06, ZoD_3-_K07, ZoD_3-_K05C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_W01
Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_U01
Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZoD_3A_D-S-A15_K01
Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Literatura dodatkowa

  1. piśmiennictwo podaje opiekun/promotor na początku każdego semestru zajęć

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.5
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach5
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych z opiekunem/promotorem20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3samodzielne pogłębianie wiedzy15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_W01Doktorant posiada wiedzę dotyczącą strategii i nowoczesnych metod badawczych stosowanych w naukach zootechnicznych. Ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych z zachowaniem ich dobrostanu. Ma ugruntowaną wiedzę o wpływie czynników zewnętrznych na jakość wyników i efekty realizowanych badń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_W02doskonale zna i rozumie strategie i metody badań stosowanych w naukach przyrodniczych; zna metodologię pozyskiwania i wykorzystywania informacji naukowej dostępnej w światowych bazach danych, odpowiedniej do specyfiki prowadzonych badań
ZoD_3-_W05ma uporządkowaną wiedzę o możliwościach wykorzystywania zwierząt w celach gospodarczych, z uwzględnieniem aspektów etycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczna wiedza pozwalająca na zaprojektowanie badań; nie mniej wymagana jet pomoc ze strony opiekuna/promotora
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_U01Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków błędnego zaprojektowania badań i analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać zwierzęcy materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_U01posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk przyrodniczych
ZoD_3-_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zootechnki oraz dyscyplin pokrewnych w celu analizy złożonych problemów związanych z pracą ze zwierzętami
ZoD_3-_U04posiada rozwinięte umiejętności badawcze, w tym potrafi formułować problemy badawcze i dostosowywać metodykę i techniki analityczne do ich rozwiązywania; posiada pogłębione umiejętności wnioskowania i interpretacji wyników badań
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne umiejętności zaprojektowania badań, w niewielkim zakresie wymagana pomoc promotora, dostateczna umiejętność oceny wpływu czynników zewnętrznych na przebieg badań i jakość wynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZoD_3A_D-S-A15_K01Doktorant jest świadomy roli społecznej i znaczenia badań dla rozwoju społecznego. Posiada kompetencje w zakresie formułowania problemów etycznych w związku z projektowanymi badaniami. Posiada kompetencje w zakresie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyZoD_3-_K06jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w pracy organizacji i instytucji realizujących działania prospołeczne
ZoD_3-_K07jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego
ZoD_3-_K05dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą ze zwierzętami oraz poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie doktorantów z techniką i metodologią projektowania badań naukowych
C-2ukształtowanie umiejętności praktycznych projektowania badań
C-3wykształcenie umiejętnośći analizowania wiarygodności efektów zaprojektowanych badań na każdym z etapów ich realizacji
Treści programoweT-L-1Doktorant posiada umiejętność zaplanowania doświadczenia w warunkach produkcyjnych i laboratoryjnych. Ma świadomość skutków niewłaściwego zaplanowania badań oraz konsekwencji jakie mogą wyniknąć z niewłaściwie przeprowadzonych analiz laboratoryjnych. Potrafi dobrać materiał doświadczalny w sposób umożliwiający uzyskanie wiarygodnych wyników. Doktorant posiada umiejętność oceny wpływu różnych czynników na jakość uzyskiwanych wyników badań i analiz.
Metody nauczaniaM-1metody problemowe, konwersatorium
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne kompetencje w zakresie oceny społecznych skutków projektowanych badań, rozumienie konsekwencji badań dla dobrostanu zwierząt doświadczalnych
3,5
4,0
4,5
5,0