Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Organoleptyczna ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organoleptyczna ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,53zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,47zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z nauk biologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.2
T-A-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.2
T-A-3Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-4Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
T-A-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna jaj spożywczych.2
10
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.2
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.2
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego pismiennictwa. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3Konsultacje.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Ćwiczenia audytoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia stosowane w ocenie organoleptycznej żywności. Posiada wiedzę o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
ZO_1A_U09, ZO_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_K01
Ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
ZO_1A_K02C-1T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia stosowane w ocenie organoleptycznej żywności. Posiada wiedzę o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,0Student ma podstawową wiedzę o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_U01
Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
2,0Nie posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O3.3_K01
Ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
2,0Nie ma świadomości stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
3,0Ma świadomość w stopniu dostatecznym konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdynii, 2009
  2. Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11,34., 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.2
T-A-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.2
T-A-3Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.2
T-A-4Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.2
T-A-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna jaj spożywczych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.2
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.2
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.2
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów i zadanego pismiennictwa. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-3Konsultacje.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O3.3_W01Student zna podstawowe pojęcia stosowane w ocenie organoleptycznej żywności. Posiada wiedzę o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe.
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Ćwiczenia audytoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,0Student ma podstawową wiedzę o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O3.3_U01Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.
T-A-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.
T-A-3Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych.
T-A-4Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych.
T-A-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna jaj spożywczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
3,0Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O3.3_K01Ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-A-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.
T-A-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna jaj spożywczych.
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
3,0Ma świadomość w stopniu dostatecznym konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0