Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia rolna z elementami gleboznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna z elementami gleboznawstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych3
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
6
wykłady
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo3
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Pisemne zaliczenie1
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U03, ZO_1A_U09C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K03, ZO_1A_K06C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się niewielkim stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodolwanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1 i 2, PWRiL, Oddz. Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Żywienie roślin, AR Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych3
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo3
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada zadowalające (połowiczne) umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
Treści programoweT-A-1Określenie przydatności rolniczej gleb wytworzonych z różnych skał osadowych okruchowych. Ocena podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej wpływu na wzrost i rozwój roślin uprawnych. Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-2Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin. Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-W-2Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów roślin oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Fizyczne i chemiczne cechy gleby kształtujące jej żyzność i urodzajność. Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się niewielkim stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go bardzo dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodolwanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.