Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- znajomość zagadnień z biochemii, fizjologii, ekologii i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.1
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.2
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.1
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.1
7
wykłady
T-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.1
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_W01
Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-1T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
ZO_1A_U08, ZO_1A_U21C-1, C-2T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_K01
Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
ZO_1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_W01
Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. W podstawowym zakresie omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_U01
Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi przewidzieć skutki wynikające z obecności określonych ksenobiotyków w środowisku i z włączenia ich do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O2.1_K01
Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J. (red), Zarys ekotoksykologii, Eco-Pharma, Gdańsk, 1995
  2. Manahan S., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2006
  3. Walker c., Hopkin S., Sibly R., Peakall D, Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.1
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.2
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.1
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.1
T-W-3Losy trucizn w organizmie.1
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.1
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.1
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia12
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O2.1_W01Student charakteryzuje ważniejsze ksenobiotyki/trucizny i omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
Treści programoweT-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia ważniejsze ksenobiotyki/trucizny środowiskowe. Potrafi scharakteryzować tylko niektóre z nich. W podstawowym zakresie omawia ich wpływ na biotyczne składowe ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O2.1_U01Student analizuje skutki obecności wybranych substancji szkodliwych w określonych ekosystemach i włączenia ich w łańcuch troficzny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Treści programoweT-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu potrafi przewidzieć skutki wynikające z obecności określonych ksenobiotyków w środowisku i z włączenia ich do łańcucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-O2.1_K01Student rozumie ryzyko wynikające z obecności w środowisku substancji szkodliwych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi ksenobiotykami/truciznami i ich wpływem na biotyczne składowe ekosystemów
C-2zapoznanie studentów z losami wybranych substancji w organizmach zwierzęcych oraz w ekosystemach wodnych i lądowych
Treści programoweT-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Ewolucja odporności na zanieczyszczenia środowiska.
T-A-2Stopnie toksyczności substancji. Zalezność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych ksenobiotyków.
T-A-4Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.
T-A-5Toksycznosc promieniowania jonizujacego i niejonizujacego. Równowaznik skutecznej dawki.
T-W-1Struktura i zadania współczesnej toksykologii.
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji.
T-W-3Losy trucizn w organizmie.
T-W-4Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmach i ekosystemach wodnych i lądowych.
T-W-5Trucizny pochodzenia zwierzęcego.
T-W-6Losy TZO w ekosystemach wodnych i lądowych. Biokumulacja i biomagnifikacja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie ryzyko wynikające z obecności w śrosowisku substancji szkodliwych. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0