Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pasożytnicze bezkręgowce zwierząt
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia
W-2Ekologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
C-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym1
T-A-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka1
T-A-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych1
T-A-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.2
T-A-5Przystosowanie bezkręgowców do pasożytniczego trybu życia - budowa, biologia, ekologia oraz strategie życiowe1
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zaproponowany temat24
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa15
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Zaliczenie i omówienie prezentacji3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
M-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
ZO_1A_W07, ZO_1A_W01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-2S-1, S-4, S-3
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W02
Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
ZO_1A_W07C-1T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-2S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_U01
Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
ZO_1A_U07, ZO_1A_U08C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-4, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
ZO_1A_K01C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-4S-5
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
ZO_1A_K02C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-4, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W01
Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
2,0Student nie zna żadnych pasożytniczych bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze pasożytnicze bezkręgowce
3,5Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i podaje ich przedstawicieli
4,0Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i opisuje ich przedstawicieli
4,5Student potrafi wymienić poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, potrafi wymienić niektóre cechy ich budowy, biologii i ekologii
5,0Student potrafi wymienić wszystkie poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, zna ich budowę, biologię i ekologię
ZO_1A_ZO-S-O6.4_W02
Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
2,0Student nie zna żadnych chorób pasożytniczych
3,0Student wymienia niektóre choroby pasożytnicze
3,5Student wymienia choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,0Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,5Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna cykle życiowe pasożytów
5,0Student zna bardzo dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, bardzo dobrze zna cykle życiowe pasożytów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_U01
Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Student nie zna zasad i nie potrafi wykonać sekcji parazytologicznej
3,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej, ale nie potrafi jej wykonać
3,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z pomoca prowadzącego
4,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z niewielką tylko pomoca prowadzącego
4,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać
5,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać - nazywa narzady wewnętrzne, wskazuje i tłumaczy linie cięcia, technikę izolowania pasożytów z tkanek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K01
Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
2,0Student wykazuje całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność w czasie zajęć
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w pracy zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność, zarówno w pracy indywidualnej, jak i w zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
ZO_1A_ZO-S-O6.4_K02
Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad etycznych w pracy ze zwierzętami
3,0Student zasady etyczne, ale nie potrafi ich stosować
3,5Student dość dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,0Student bardzo zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,5Student dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
5,0Student bardzo dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systeamtyki i filogenezy, PWN, Warszawa, 1996
  2. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów), PWN, Warszawa, 2009
  3. Błaszak Cz. (red), Zoologia. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym1
T-A-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka1
T-A-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych1
T-A-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.2
T-A-5Przystosowanie bezkręgowców do pasożytniczego trybu życia - budowa, biologia, ekologia oraz strategie życiowe1
T-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych2
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda1
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość1
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)1
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zaproponowany temat24
A-A-3Studiowanie piśmiennictwa15
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Zaliczenie i omówienie prezentacji3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa9
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów1
A-W-5Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_W01Student zna najważniejsze taksony pasożytniczych bezkręgowców, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pasożytniczych bezkręgowców
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze pasożytnicze bezkręgowce
3,5Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i podaje ich przedstawicieli
4,0Student potrafi wymienić najważniejsze grupy pasożytniczych bezkręgowców i opisuje ich przedstawicieli
4,5Student potrafi wymienić poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, potrafi wymienić niektóre cechy ich budowy, biologii i ekologii
5,0Student potrafi wymienić wszystkie poznane grupy pasożytniczych bezkręgowców, opisuje ich przedstawicieli, zna ich budowę, biologię i ekologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_W02Student nazywa choroby wywoływane przez bezkręgowce, potrafi opisać cykle życiowe ważniejszych pasożytów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie roli i znaczenia wybranych grup bezkręgowców jako źródła i wektora chorób pasożytniczych
Treści programoweT-A-4Choroby pasożytnicze zwierząt gospodarskich i wolno żyjących. Epizootiologia i chorobotwórcze działanie pasożytów.
T-W-4Pasożytnicze nicienie (Nematoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-1Pasożytnictwo jako interakcja ekologiczna. Teorie dotyczace pasożytnictwa. Znaczenie pasożytów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznie zmienionych. Bezkręgowce jako wektory chorób pasożytniczych
T-W-2Pasożytnicze pierwotniaki Protozoa - budowa, biologia, chorobotwórczość
T-W-3Pasożytnicze płazińce (Platyhelminthes) ze szczególnym uwzględnieniem Monogenea, Digenea i Cestoda
T-W-5Kolcogłowy (Acanthocephala)
T-W-6Pasożytnicze stawonogi (Arthropoda) - budowa, biologia, chorobotwórczość
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych chorób pasożytniczych
3,0Student wymienia niektóre choroby pasożytnicze
3,5Student wymienia choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,0Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna niektóre cykle życiowe pasożytów
4,5Student zna dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, zna cykle życiowe pasożytów
5,0Student zna bardzo dobrze choroby pasożytnicze wywoływane przez bezkregowce, bardzo dobrze zna cykle życiowe pasożytów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_U01Student potrafi wykonać prostą sekcję parazytologiczną stałocieplnego kregowca z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
Treści programoweT-A-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
T-A-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-A-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
Metody nauczaniaM-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta oraz aktywności podczas dyskusji panelowej na zadany temat
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej (wykonanie sekcji parazytologicznej)
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i nie potrafi wykonać sekcji parazytologicznej
3,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej, ale nie potrafi jej wykonać
3,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z pomoca prowadzącego
4,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej i potrafi ją wykonać z niewielką tylko pomoca prowadzącego
4,5Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać
5,0Student zna zasady wykonywania sekcji parazytologicznej stałocieplnych kręgowców i potrafi ją samodzielnie wykonać - nazywa narzady wewnętrzne, wskazuje i tłumaczy linie cięcia, technikę izolowania pasożytów z tkanek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_K01Student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
Treści programoweT-A-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
T-A-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-A-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
Metody nauczaniaM-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje całkowitą bierność na zajęciach
3,0Student wykazuje niewielką aktywność w czasie zajęć
3,5Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i niewielką w pracy zespołowej
4,0Student wykazuje aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
4,5Student wykazuje znaczącą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej
5,0Student wykazuje aktywność, zarówno w pracy indywidualnej, jak i w zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O6.4_K02Przy pracy ze zwierzętami student postepuje zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z techniką izolowania, utrwalania, prześwietlania (barwienia) oraz oznaczania wybranych grup pasożytów
Treści programoweT-A-3Metody izolowania, utrwalania oraz barwienia (prześwietlania) pasożytów. Oznaczanie pasozytów z wykporzystaniem kluczy i prac oryginalnych
T-A-2Sekcja parazytologiczna stałocieplnego kregowca na przykładzie ptaka
T-A-1Zajęcia organizacyjna. Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium parazytologicznym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z zastosowaniem technik multimedialnych, planszy oraz filmu
M-4Pokaz sekcji parazytologicznej z możliwością czynnego udziału studenta
M-2Prezentacja studenta połączona z dyskusją panelową
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad etycznych w pracy ze zwierzętami
3,0Student zasady etyczne, ale nie potrafi ich stosować
3,5Student dość dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,0Student bardzo zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
4,5Student dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami
5,0Student bardzo dobrze zna, rozumie i stosuje się do zasad etycznych przy pracy ze zwierzętami