Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo)2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)1
T-L-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo)1
T-L-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)1
7
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna2
T-W-2Populacja i jej struktura2
T-W-3Lądowe biomy Ziemi3
T-W-4Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.3
T-W-5Ekologia człowieka2
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej ochrona.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów11
A-L-3studiowanie zalecanej literatury12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie zlecanej lektury43
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W04, ZO_2A_W07, ZO_2A_W08

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06, ZO_2A_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nieantagonistyczne interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Drapieżnictwo)2
T-L-3Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe ( Roślinożerność)1
T-L-4Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Pasożytnictwo)1
T-L-5Antagonistyczne interakcje międzygatunkowe (Konkurencja)1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna2
T-W-2Populacja i jej struktura2
T-W-3Lądowe biomy Ziemi3
T-W-4Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.3
T-W-5Ekologia człowieka2
T-W-6Różnorodność biologiczna i jej ochrona.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów11
A-L-3studiowanie zalecanej literatury12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2studiowanie zlecanej lektury43
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Student powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy ziemi, znać specyfikę ekosystemów antropogenicznych, znać podstawy zagadnień związanych z antropopresją Student powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, (potrafić wydzielić jej typy), potrzebę i sposoby jej ochrony, znać podstawowe zagadnienia związane z ekologią człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_U01student powinien prawidłowio analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; student powinien prawidłowo rozpoznać formy funkcjonowania materii żywej na różnym poziomie jej organizacji, poczawszy od organizmu (gatunku) a skończywszy na biosferze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
ZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-D2_K01Student powinien charakteryzować się szczególnym wyczuleniem na sprawy związane z ochroną środowiska. Powinien w tej sferze postępować zgodnie z zasadami etyki. Student powinien cechować się postawą aktywną i zdobytą wiedzę starać się wykorzystać do działań kreatywnych. Powinien czuć potrzebę oddziaływania na innych ludzi (np. poprzez zorganizowane akcje grupowe lub indywidualnie) zakresie związanym z szeroko pojętą świadomością ekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska