Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Lobbing w życiu publicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Lobbing w życiu publicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
C-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.2
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.2
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.1
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.1
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).1
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.1
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie merytoryczne zaliczenia wykładów.18
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.3_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
ZO_2A_W02C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.3_U01
Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U02, ZO_2A_U04C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3.3_K01
Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02, ZO_2A_K05, ZO_2A_K06C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.3_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania człowieka w instytucjach, lobbowaniu. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.3_U01
Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji lobbingujących
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań lobbingujących nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji lobbingujących i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację lobbingujacą, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3.3_K01
Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków lobbującej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Clamen M., Lobbing i jego sekrety, Felberg SA, Warszawa, 2005
  2. Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M., Lobbing w Unii Europejskiej, ISP, Warszawa, 2002
  2. Michałowska-Gorywoda K., Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.2
T-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.2
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.1
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.1
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).1
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.1
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie merytoryczne zaliczenia wykładów.18
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.3_W01Zna podstawowe zagadnienia z zakresu terminologii i problematyki lobbingu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
M-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania człowieka w instytucjach, lobbowaniu. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.3_U01Potrafi trafnie identyfikować pola działań różnych podmiotów jako przedmiot działania lobbingowego i innych form wpływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U02Ma pogłębione umiejętności w zakresie organizacji produkcji zwierzęcej, obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, technologii stosowanych w przetwórstwie surowców zwierzęcych oraz możliwości wykorzystania terapeutycznych właściwości zwierząt i produktów od nich pozyskiwanych
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji lobbingujących
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań lobbingujących nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań lobbingujących. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji lobbingujących i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację lobbingujacą, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3.3_K01Posiada kompetencje w zakresie prawnych i etycznych zachowań w sferze lobbingu w kontekście swojej przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K05Jest zdolny do inicjowania i organizowania działań społecznych na rzecz interesu publicznego oraz do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
ZO_2A_K06Jest zdecydowany odpowiedzialnie wypełniać zadania zootechnika, dostosowując je do aktualnych potrzeb społecznych, a także swoją postawą przyczyniać się do podniesienia rangi wykonywanego zawodu, szczególnie poprzez przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Dostrzeganie sytuacji i potencjalnych przedmiotów działań lobbingowych w wąskim i szerokim wymiarze (szczebel lokalny - kraj).
C-3Zastosowanie wiedzy o lobbingu w przyszłej działalności zawodowej z zachowaniem etycznych i prawnych regulacji.
C-1Znajomości podstawowych zagadnień dotyczących lobbingu, jego form i mechanizmów oraz skutków dla gospodarki i życia społecznego.
Treści programoweT-W-2Ewolucja treści i formy lobbingu od wzorów antycznych do współczesnych.
T-W-1Etymologia, definicje, treści i zasięg pojęcia.
T-W-3Prawne i etyczne regulacji lobbingu. Lobbing a inne formy wpływu.
T-W-4Lobbyści - strategie, metody, formy i narzędzia działania.
T-W-5Modele i formy lobbingu w wybranych krajach (USA, Kanada, Wielka Brytania, RFN, Austria, Francja).
T-W-6Lobbing w Polsce - aktorzy, role, formy i skutki działania.
T-W-7Regulacje i praktyki lobbingu w Unii Europejskiej. Płaszczyzny i formy lobbingu Polska-UE.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
M-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna podczas wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków lobbującej.
3,5
4,0
4,5
5,0