Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w rekreacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie zwierząt w rekreacji | ||
Specjalność | Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotów Użytkowanie i hodowla koni, Pies i jego rola w społeczeństwie, Hodowla i użytkowanie psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów |
C-2 | orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Możliwości w zakresie rekreacji z psami. Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. Zasady doboru i predyspozycje psa. | 3 |
T-A-2 | Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru i predyspozycje psa. | 4 |
T-A-3 | Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross. | 4 |
T-A-4 | Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór i predyspozycje koni. | 2 |
T-A-5 | Podsumowanie zajęć - dyskusja | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów. | 2 |
T-W-3 | Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe dyscypliny jeździeckie jako forma rekreacji konnej. Dyscypliny objęte patronatem PZJ, gonitwy płaskie i przeszkodowe. Wyścigi kłusaków. | 2 |
T-W-5 | Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie. | 4 |
T-W-6 | Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 12 |
A-A-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 12 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | prelekcja, odczyt |
M-3 | film |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: aprobata |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_W01 student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni | ZOinz_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_U01 Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni | ZOinz_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_K01 student ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | ZOinz_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_W01 student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni | 2,0 | |
3,0 | student wymienia i charakteryzuje większość pojęć z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_U01 Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni | 2,0 | |
3,0 | student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.1_K01 student ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | 2,0 | |
3,0 | student w stopiu dostatecznym przejawia świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wimmer-Kieckbusch K., Wolny czas z psem, Multico, Warszawa, 1998
- Krzemień P., Górska turystyka jeździecka, PTTK, Kraków, 1998
- Pruchniewicz W, Akademia Jeździecka cz.1, Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- periodyki temtyczne z zakresu użytkowania koni i psów