Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunoprofilaktyka
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,80,59zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,20,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z podstaw immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.4
T-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.10
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.2
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.4
20
wykłady
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.2
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.2
T-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów4
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W02, ZOinz_2A_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_U01
Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
ZOinz_2A_U01, ZOinz_2A_U03

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O10.2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
ZOinz_2A_K01, ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K08

Literatura podstawowa

  1. Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  4. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
  5. Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
  6. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału w celu wykonania autoszczepionek.4
T-L-2Przeprowadzenie procedury przygotowania autoszczepionek.10
T-L-3Próba jałowości przygotowanych autoszczepionek.2
T-L-4Próba toksyczności przygotowanych autoszczepionek.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka.2
T-W-3Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-4Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii.2
T-W-5Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Pisemne zaliczenie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.3
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów4
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O10.2_W01Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZOinz_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
ZOinz_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O10.2_U01Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O10.2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt