Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL2 5 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej1
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.1
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.2
5
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa1
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.1
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
15
wykłady
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-2Udział studenta w wykładach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01
Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
ZO_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
ZO_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
ZO_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
ZO_2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
ZO_2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
ZO_2A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
ZO_2A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K01
Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
ZO_2A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K02
Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
ZO_2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K03
Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
ZO_2A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01
Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.

Literatura podstawowa

  1. Ślebodziński A., Noworodek a środowisko cz. I, Wyd. PIWet., Puławy, 2000
  2. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R., Noworodek a środowisko cz. II, Wydawnictwo Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2004
  3. Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. III, Wyd. Uniw. Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  4. Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. IV, Wyd. Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2008
  5. Jura Cz., Klag J., Podstawy embrioogii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Łozińska D., Twardowska I., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Szczapa W., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej1
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.1
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa1
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.1
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-2Udział studenta w wykładach.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_W01Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_W02Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_W03Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_U01Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_U02Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_U03Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_U04Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_K01Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_K02Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EAUZ-O12.1_K03Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-2Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-3Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.