Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizjologii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.2
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.3
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.2
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.3
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.3
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia.10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_W01
Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
Kn_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_U01
Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
Kn_2A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_11_K01
Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
Kn_2A_K02, Kn_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_W01
Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
2,0
3,0Zna podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz potrafi podać przyczyny i skutki podstawowych zaburzeń homeostazy wodno-elektrolitowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_U01
Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
2,0
3,0Student zna przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i przy pomocy nauczyciela potrafi zaproponować działania prewencyjno-profilaktyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_11_K01
Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
2,0
3,0Student rozumie konieczność właściwego postępowania ze zwierzętami w celu utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej organizmu. Potrafi wykorzystywać literaturę naukową do samokształcenia i jest otwarty na przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kokot F., Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa w stanach fizjologii i patologii., PZWL, Warszawa, 1986, ISBN 83-200-1042-X

Literatura dodatkowa

  1. Skrzypczak W. F., Wydalanie i regulacja wodno-mineralna, w: Fizjologia Zwierząt (red. T. Krzymowski, J. Przała), PWRiL, Warszawa, 2015
  2. Skrzypczak W.F., Gospodarka wodno-elektrolitowa organizmu, w: Fizjologia zwierząt z elementami anatomii (red. L. Dusza)., Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2014
  3. Skrzypczak W.F., Homeostaza wodno-elektrolitowa, w: Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii (red. W.F. Skrzypczak, T. Stefaniak, R. Zabielski)., PWRiL, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.2
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.3
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.2
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.3
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.3
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.3
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia.10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_11_W01Student potrafi wyjaśnić podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Potrafi scharakteryzować oraz wyjaśnić przyczyny i skutki zaburzeń wodno-elektrolitowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe prawa rządzące gospodarką wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz potrafi podać przyczyny i skutki podstawowych zaburzeń homeostazy wodno-elektrolitowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_11_U01Student umie analizować przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i potrafi podejmować działania prewencyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przyczyny zaburzeń wodno-elektrolitowych i przy pomocy nauczyciela potrafi zaproponować działania prewencyjno-profilaktyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_11_K01Student dostrzega znaczenie właściwego postępowania ze zwierzętami, w aspekcie utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Dostrzega celowość pogłebiania wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą regulacji środowiska wodno-elektrolitowego organizmu oraz przyczynami i skutkami zaburzenia homeostazy wodno-elektrolitowej.
Treści programoweT-W-1Homeostaza wodno-osmotyczna płynów ustrojowych. Podstawowe prawa rządzące gospodarką wodną i kwasowo-zasadową.
T-W-2Przestrzenie wodne. Bilans wodny. Przemiana wody i głównych elektrolitów.
T-W-4Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej – odwodnienie, przewodnienie.
T-W-5Kliniczne postacie zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej – kwasica, alkalloza.
T-W-6Wpływ zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej na czynność poszczególnych narządów i układów organizmu.
T-W-3Rola nerek w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Hipo- i hipernateremia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urzadzeń multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie konieczność właściwego postępowania ze zwierzętami w celu utrzymania homeostazy wodno-elektrolitowej organizmu. Potrafi wykorzystywać literaturę naukową do samokształcenia i jest otwarty na przekazywanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0