Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo ekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo ekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu, chemii, biologii i podstaw ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.2
T-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.2
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.2
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.2
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.2
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.2
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.3
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.2
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.2
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.2
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.2
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.2
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt2
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.2
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena opracowania i przedstawienia prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_W01
Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
Kn_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_U01
Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Kn_2A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_K01
Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
Kn_2A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_W01
Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
2,0Nie potrafi wymienić sposobów oceny i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Wymienia sposoby oceny i zagrożenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi wyjaśnić przyczyny zagrożeń środowiska naturalnego i ich konsekwencje.
4,0Zna sposoby oceny stanu środowska naturalnego, potrafi dyskutować na temat zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i zna metody ich przeciwdziałania.
5,0Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i metodyach ich przeciwdziałania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_U01
Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
2,0Student nie potrafi dokonać samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,0Student w dostatecznym stopniu dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_K01
Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
2,0Nie rozumie znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,0Jest świadomy znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska Bożena, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2012
  2. Kwiatkowska-Malina J., Monitoring środowiska przyrodniczego, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  3. Krzystyniak Krzysztof, Biomonitorowanie człowieka w profilaktyce zatruć środowiskowych, Medyk, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.2
T-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.2
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.2
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.2
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.2
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.2
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.2
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.2
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.2
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.2
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.2
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt2
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.2
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.1_W01Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić sposobów oceny i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Wymienia sposoby oceny i zagrożenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi wyjaśnić przyczyny zagrożeń środowiska naturalnego i ich konsekwencje.
4,0Zna sposoby oceny stanu środowska naturalnego, potrafi dyskutować na temat zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i zna metody ich przeciwdziałania.
5,0Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i metodyach ich przeciwdziałania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.1_U01Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.
T-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena opracowania i przedstawienia prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,0Student w dostatecznym stopniu dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_17.1_K01Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,0Jest świadomy znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0