Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)2
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)10
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)4
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)2
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)3
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)3
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia audytoryjne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć55
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_05.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Kn_2A_W01C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_05.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Kn_2A_U01C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2
Kn_2A_05.2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Kn_2A_U01C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_05.2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Kn_2A_K02C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_05.2_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_05.2_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_2A_05.2_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_2A_05.2_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hundererziehung, www.partner-hund.de
  2. Methoden der Hundeerziehung, www.partner-hund.de
  3. Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, www.partner-hund.de
  4. 7 Grundkommandos für Ihren Hund, www.hundefreaks.com
  5. Hund und Autofahren, www.hundefreaks.com
  6. Hunderassen von A-Z im Überblick, www.partner-hund.de
  7. Fellpflege beim Hund, www.hundefreaks.com
  8. Grundregeln der Hundeernährung, www.partner-hund.de
  9. Auch Vierbeiner brauchen Freunde, www.partner-hund.de
  10. Was bedeutet das Hunde-Gähnen, www.partner-hund.de
  11. Häufige Operationen beim Hund, www.partner-hund.de

Literatura dodatkowa

  1. Jean-Claude Corbeil, Wielojęzyczny Słownik wizualny, Wilga, 1996, Budowa psa ,str.106
  2. Joyce Pope, Das grosse Lexikon der Säugetiere, Patmos Verlag, Düsseldorf, 2003, Hunde ,str.111-114
  3. Stanisław Prędota, Mały słownik przysłów, PWN, 1997, str. 93-95
  4. Wörter-Bäume.Mein Freund-das Tier. Hund-Haltung und Pflege
  5. Ewa Maria Rostek, Deutsch. Słownik tematyczny, Wagros, str.490-491
  6. Duden.Bildwöretrbuch der deutschen Sprache, Dudenverlag, Mannheim/Wien/Zürich

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)2
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)10
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)4
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)2
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)3
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)3
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)2
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia audytoryjne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć55
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_05.2_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W01Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych, etycznych i humanistycznych w kynologii
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_05.2_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U01Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi opracować wybrane zagadnienie w zakresie kynologii
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_05.2_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U01Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2+, komunikuje się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi opracować wybrane zagadnienie w zakresie kynologii
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_2A_05.2_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Rodzina psów. Pies i jego budowa anatomiczna.(Die Familie der Hunde. Hund und seine Morphologie) Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Wychowywanie psów,metody,główne wskazówki,podstawowe komendy. (Hundeerziehung, Methoden der Hundeerziehung, Die wichtigsten Helfer bei der Erziehung des Hundes, Grundkommandos). Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Rasy psów od A do Z. (Hunderassen von A-Z)
T-LK-4Pielęgnacja sierści . (Fellpflege)
T-LK-5Podstawowe zasady żywienia psów. (Grundregeln der Hundeernährung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-6Psychologia behawioralna psów. (Vehaltenspsychologie der Hunde) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-7Psy-ich zdrowie i schorzenia. (Gesundheit und Krankheiten der Hunde) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-8Prezentacje studentów. (Studentenpräsentationen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0