Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Socjalizacja zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Socjalizacja zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.2
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.2
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.4
10
wykłady
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.3
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.1_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Kn_1P_W17, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.1_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Kn_1P_U08C-1T-W-3, T-W-2M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.1_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.1_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
2,0
3,0student tłumaczy w stopniu podstawowym definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.1_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
2,0
3,0student interpretuje w stopniu podstawowym sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.1_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gd. Wyd.Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  3. Turid Rugaas, Sygnały uspokajające, Galaktyka, 2005
  4. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.2
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.2
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.3
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.1_W01student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student tłumaczy w stopniu podstawowym definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C04.1_U01student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje w stopniu podstawowym sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.1_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0