Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.1
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.1
T-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.5
T-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Kn_1P_W10C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1S-1
Kn_1P_B35.2_W02
student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
Kn_1P_W10C-1, C-2T-A-3, T-A-6, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
Kn_1P_U01C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Kn_1P_K03C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem i opisuje na wybranym przykładzie, a także wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B35.2_W02
student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych i opisuje wybrany przykład, a także wymienia i pobieżnie opisuje niektóre możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
2,0
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu
  2. Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B.
  3. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Wyd. Urban & Partner

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.1
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.1
T-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.5
T-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.2_W01student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem i opisuje na wybranym przykładzie, a także wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.2_W02student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych i opisuje wybrany przykład, a także wymienia i pobieżnie opisuje niektóre możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.2_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Cel przedmiotuC-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B35.2_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0