Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 6 0,01,00zaliczenie
wykładyW2 4 0,00,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.2
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.2
6
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
6
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2metoda aktywizująca i praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik ze sprawdzianu.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: zaliczenia ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
Kn_1P_W08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U17C-1, C-2, C-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K05C-1, C-2, C-3M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
2,0
3,0Student w ograniczony sposób jest świadomy roli właściwego trybu życia w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E (red), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, UJ, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Woynarowska Barbara, Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.2
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_A02.1_W01Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Treści programoweT-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
T-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_A02.1_U01Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U17Posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_A02.1_K01Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczony sposób jest świadomy roli właściwego trybu życia w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0