Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Badania molekularne w diagnostyce weterynaryjnej - aspekty praktyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,40,60zaliczenie
wykładyW6 8 0,60,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii molekularnej, podstaw genetyki, biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest przekazanie wiedzy, która w powiązaniu z innymi przedmiotami podstawowymi, powinna umożliwić studentom kynologii szerokie spojrzenie na biologię molekularną i jej wykorzystanie w weterynarii.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.2
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).2
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).2
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.1
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.1
T-L-6Diagnostyka chorób dziedzicznych wybranych ras psów i kotów.1
T-L-7Metody szybkiego wykrywania obecności patogenów, czynników zjadliwości w żywności, paszach i w materiale zakaźnym (PCR, surowice diagnostyczne).1
10
wykłady
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.2
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.1
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.1
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.1
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.2
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3analiza i interpretacja otrzymanych wyników - opracowanie7
A-L-4konsultacje naukowe5
A-L-5studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-L-6przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych5
41
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4czytanie wskazanego piśmiennictwa z zakresu przedmiotu1
A-W-5konsultacje naukowe2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na którą skłąda się aktywność i praca na zajęciach oraz zaliczenie pisemne treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_W10
Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Kn_1P_W10, Kn_1P_W04C-2, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_U02
Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
Kn_1P_U02C-2, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C32.3_K04
Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-2, M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_W10
Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
2,0
3,0Student wyjaśnia zasady poszczególnych metod biologii molekularnej. Charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_U02
Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
2,0
3,0Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C32.3_K04
Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
2,0
3,0Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak Z., Gruszczynska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
  3. Słomski R., Przykłady analiz DNA, AR, Poznań, 2004
  4. W. Baumgartner, Diagnostyka kliniczna zwierząt, Urban&Partner, Wrocław, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., Genetyka zwierząt w teorii i praktyce, SGGW, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.2
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).2
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).2
T-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.1
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.1
T-L-6Diagnostyka chorób dziedzicznych wybranych ras psów i kotów.1
T-L-7Metody szybkiego wykrywania obecności patogenów, czynników zjadliwości w żywności, paszach i w materiale zakaźnym (PCR, surowice diagnostyczne).1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.2
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.1
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.1
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.1
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.2
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3analiza i interpretacja otrzymanych wyników - opracowanie7
A-L-4konsultacje naukowe5
A-L-5studiowanie wskazanego piśmiennictwa4
A-L-6przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych5
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielne analizowanie treści wykładów2
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4czytanie wskazanego piśmiennictwa z zakresu przedmiotu1
A-W-5konsultacje naukowe2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_W10Student zna możliwości zastosowania diagnostyki molekularnej w weterynarii. Orientuje się w możliwościach aplikacyjnych poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Kn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Treści programoweT-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia zasady poszczególnych metod biologii molekularnej. Charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_U02Student potrafi pobrać wybrany materiał biologiczny do badań laboratoryjnych zgodnie z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Student charakteryzuje wady i zalety poszczególnych metod biologii molekularnej oraz zna ich zastosowanie. Samodzielnie wykonuje eksperymenty badawcze według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, następnie potrafi analizuje i interpretuje wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
Treści programoweT-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-W-6Udział mutacji spontanicznych, mutagenów i wirusów w procesie nowotworzenia.
T-W-3Ustalenie rodzicielstwa. Genetyczny odcisk palca.
T-W-4Panele diagnostyczne (diagnostyka oparta na sekwencji DNA) najczęściej stosowane w weterynarii.
T-W-2Badania genetyczne na kolor sierści, zmienność kolorów, długość włosa u psów, kotów i koni.
T-W-5Genetyczna i serologiczna identyfikacja drożdży, grzybów i ich toksyn.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C32.3_K04Student jest świadomy możliwości badawczych i aplikacyjnych, jakie dają narzędzia biologii molekularnej. Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium, celem potwierdzenia postawionej wcześniej przez lekarza diagnozy wstępnej.
C-3Student poznaje możliwości aplikacyjne poszczególnych technik analiz molekularnych oraz zdobywa umiejętność ich wykonania wraz z obsługą niezbędnej do tego celu aparatury.
C-1Celem nauczania jest przekazanie wiedzy, która w powiązaniu z innymi przedmiotami podstawowymi, powinna umożliwić studentom kynologii szerokie spojrzenie na biologię molekularną i jej wykorzystanie w weterynarii.
Treści programoweT-L-4FIV/FelV, wścieklizna i inne – wybrane badania niezbędne do swobodnego przemieszczania zwierząt na obszarze Unii Europejskiej. Badania niezbędne przy kryciu zwierząt.
T-L-5„Panel Podróżny - kleszczowy”: wykrywanie specyficznych sekwencji DNA w odniesieniu do określania poziomu przeciwciał dla pierwotniaków Babesia spp. i Hepatozoon spp., riketsji Ehrlicha spp., krętków Borrelia burgdorferi oraz pałeczek G(-) Anaplasma spp. techniką Real Time PCR.
T-L-1Zasady pracy w pracowni biologii molekularnej. Sposoby postępowania ze zwierzęciem w trakcie pobrania materiału do badań. Zapoznaje się z zasadami pobierania materiału biologicznego do badań laboratoryjnych wraz z zasadami jego przechowywania i transportowania do laboratorium. Postępowanie z materiałem po wykonaniu analiz.
T-L-2Techniki molekularne PCR, Real-Time PCR jako alternatywa dla metody serologicznej ELISA w diagnostyce wirusowej i bakteryjnej bydła, koni i trzody chlewnej , badanie w kierunku niedokrwistości zakaźnej koni, wirusowa biegunka bydła - BVD, otręt bydła - IBR).
T-L-3Skriningowa i weryfikacyjna detekcja osobników trwale zakażonych wirusem enzootycznej białaczki bydła (BLV) (porównanie metod: PCR, Real-Time PCR i ELISA).
T-W-1Zakres zastosowań diagnostyki molekularnej w weterynarii. Przegląd podstawowych technik stosowanych w diagnostyce molekularnej i weterynaryjnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na którą skłąda się aktywność i praca na zajęciach oraz zaliczenie pisemne treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas zajęć. Wykonywanie eksperymentów badawczych według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza i interpretacja wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do zespołowej i samodzielnej pracy podczas wykonywania analiz laboratoryjnych i komputerowych w diagnostyce weterynaryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0