Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Neonatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Neonatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,60,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu chemii fizjologicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
C-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.1
T-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.1
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.2
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.1
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.1
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.1
10
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.1
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestniczene w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej omówienie na zajęciach.10
42
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z elementami dyskusji dydaktycznej.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Kn_1P_W01, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_U02
Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
Kn_1P_U03C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-4M-1, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.2_K01
Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
2,0
3,0Opanował podstawowy materiał programowy. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_U02
Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.2_K01
Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i zna zasady etycznego postępowania ze zwierzętami. W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę do działań aplikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.), Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii, PWRiL, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-09-01072-2
  2. Szczapa W. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000, ISBN 83-200-2475-7
  3. Monografie (t.1-7), Noworodek a środowisko (t. 7), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2011, ISBN 978-83-927907-1-6

Literatura dodatkowa

  1. Łozińska D., Twardowska I. (red), Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993, ISBN 83-200-1735-1
  2. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka (t.1, t.2), PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-14463-7

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.1
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.1
T-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.1
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.2
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.1
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.1
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.2
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.1
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.1
T-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestniczene w ćwiczeniach.12
A-A-2Samodzielne studiowanie piśmiennictwa dotyczącego tematyki ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej i jej omówienie na zajęciach.10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień omawianych na wykładach.10
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.2_W01Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu pourodzeniowej dojrzałości organizmu na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował podstawowy materiał programowy. Przyswoił zasadnicze treści programowe. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.2_U02Student potrafi poprawnie analizować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz z pomocą nauczyciela oceniać wpływ czynników środowiskowych na przebieg tych procesów, a także wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy o wpływie czynników środowiskowych oddziałujących w okresie pourodzeniowym na tempo wzrostu i rozwoju organizmu oraz jego późniejszą użytkowość.
Treści programoweT-A-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym. Upowietrznienie płuc. Powierzchnia wymiany gazowej. Regulacja oddychania u noworodków. Niewydolność oddechowa - przyczyny i skutki.Diagnozowanie zaburzeń oddechowych i metody analityczne odstawowych wskaźników biochemicznych krwi. Wartości referencyjne.
T-A-1Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-A-2Odporność w okresie pourodzeniowym. Wpływ czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
T-A-5Zaburzenia wodno-elektrolitowe noworodków - wybrane zagadnienia praktyczne. Odwodnienie, przewodnienie. Diagnostyka. Zasady monitorowania i terapii.
T-A-6Termoregulacja w okresie pourodzeniowym. Produkcja ciepła. Ciepłotwórcze działanie pokarmu. Brunatna tkanka tłuszczowa. Zaburzenia termoregulacji.
T-A-8Siara, mleko, preparaty mlekozastępcze. Rola bioaktywnych składników siary i mleka (antybakteryjne, immunosupresyjne, wzrostowe i in.). Wpływ matki na odporność noworodka.
T-A-7Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-A-4Nerkowa regulacja homeostazy. Bilans wodny noworodków. Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych. Nerki jako narząd endokrynny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie interpretować procesy fizjologiczne w okresie neonatalnym oraz wyszukiwać dane z piśmiennictwa i innych baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_B24.2_K01Ma świadomość związku pomiędzy sprawnością adaptacji w okresie pourodzeniowym, a zdrowiem i użytkowością w okresie życia dorosłego. Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z odrębnościami funkcjonowania organizmu w okresie neonatalnym w porównaniu do okresu dojrzałości somatycznej.
Treści programoweT-W-4Odrębności układu krążenia płodu i noworodka. Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi. Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego. Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem. Przygotowanie matki/płodu do porodu/urodzenia.
T-W-5Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego. Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe. Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego. Żywienie noworodków.
T-W-2Adaptacja neonatalna - dynamika zmian czynnościowych. Wzrost i rozwój organizmu - różnice gatunkowe.
T-W-3Hemopoeza w okresie pourodzeniowym. Zmiany w składzie osocza krwi. Zaburzenia hemopoezy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-4Omawianie zagadnień na podstawie konkretnych przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-2Ocena formująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje aktywną postawę i zna zasady etycznego postępowania ze zwierzętami. W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę do działań aplikacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0