Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy szkolenia psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy szkolenia psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Cierniak <maja.cierniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT5 14 1,50,60zaliczenie
wykładyW5 6 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws2
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce2
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem2
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu2
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów1
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws1
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem1
T-W-5Nauka podstawowych komend2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2studiowanie piśmiennictwa18
A-T-3przygotowanie do zaliczenia12
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - fim

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_W01
Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-6, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5M-3, M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_K01
01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-T-1, T-T-6, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_W01
Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_K01
01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  3. Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
  4. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  5. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws2
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce2
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem2
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu2
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów1
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws1
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem1
T-W-5Nauka podstawowych komend2
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2studiowanie piśmiennictwa18
A-T-3przygotowanie do zaliczenia12
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C21_W01Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: konsultacje
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C21_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: konsultacje
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C21_K0101 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-5Nauka podstawowych komend
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
T-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0