Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zaburzenia zachowania psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane zaburzenia zachowania psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu "Psy rasowe", podstawowa wiedza z zakresu utrzymania i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.1
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna1
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.2
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.1
6
wykłady
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.1
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.1
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3udział w konsultacjach4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3udział w konsultacjach4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_W01
student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_U01
student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.2_K01
student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J, Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocław, 2011, 2011
  2. Fiszdon K., Redlicki M., Podręcznik kynologa, ZKwP, Lublin, 2014, 2014
  3. Case L.P., Pies, zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka 2010, 2011
  4. Horwitz, Mills, Medycyna behawioralna psów i kotów, Galaktyka 2016., 2016
  5. Dehasse J, Agresja u psów, Galaktyka 2006, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kania B.F., Fizjologia i farmakoterapia zaburzeń behawioralnych psów i kotów, Wyd. „Wieś Jutra”., Warszawa 2005, 2005
  2. Coren S, Tajemnice psiego umysłu, Galaktyka 2008, 2008
  3. Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka 2014 dodruk, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.1
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna1
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.2
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.1
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.2
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.1
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.1
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_W01student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_U01student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-4Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie.
T-W-5Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).Enurezja młodych psów, szczenięce depresje reaktywne, dyscojalizacja pierwotna, lęk derytualizacyjny, fobie społeczne, socjopatie w grupie psów i w grupie pies-człowiek.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-4Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Zachowania agresywne. Objawy, przyczyny, postępowanie.
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
T-L-3zaburzenia zachowania psów wynikające z braku socjalizacji:syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny -objawy, przyczyny,postepowanie.
T-L-5Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.2_K01student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających.
Treści programoweT-W-1Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów.
T-W-3Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające.
T-W-2Życie społeczne i hierarchia społeczna psa. Rozwój psychiczny szczeniąt. Rola socjalizacji psów w kształtowaniu prawidłowego wzorca zachowania.
T-L-2Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów.Konsultacja psychologiczna/behawioralna
T-L-1Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów
3,5
4,0
4,5
5,0