Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Organizacja socjalna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Organizacja socjalna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Ośrodek szkolenia psów UniwerPSYtet
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna pochodzenie psa domowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce3
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów1
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"2
6
wykłady
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu1
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów1
T-W-3Sposoby komunikacji psów3
T-W-4Rytuałały u psów1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2studiowanie piśmiennictwa14
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie piśmiennictwa12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-4Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_W01
Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
Kn_1P_W04, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_U01
Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_W01
Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_U01
Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.3_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  3. Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
  4. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  5. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce3
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów1
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu1
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów1
T-W-3Sposoby komunikacji psów3
T-W-4Rytuałały u psów1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2studiowanie piśmiennictwa14
A-L-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3studiowanie piśmiennictwa12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.3_W01Student posiada podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów, zna elementarne zasady hierarchii stadnej wilków i psów, zna sposobamy ich komunikacji oraz rytuały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.3_U01Student potrafi rozpoznać rodzaje komunikacji psów i wilków oraz potrafi rozróżnić sygnały grożące i uspokajające w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: "wejściówki" sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partiii materiału opanowanej dzięki pracy własnej
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKn_1P_C03.3_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, wykazuje się kreatywnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą organizacji socjalnej psów. Dodatkowym celem jest zapoznanie studentów z zasadami hierarchii stadnej wilków i psów, sposobami ich komunikacji oraz rytuałami
Treści programoweT-L-1Sposoby komunikacji psów w praktyce
T-L-2Nauka podstawowych rytuałów
T-L-3Sygnały uspokajające i grążące - "ceesy"
T-W-1Organizacja socjalna psów- wprowadzenie do tematu
T-W-2Struktura społeczna wilków i psów
T-W-3Sposoby komunikacji psów
T-W-4Rytuałały u psów
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponujaca - film
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-4Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0