Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 30 5,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, zasad funkcjonowania gospodarki światowej i stojących przed nią wyzwań w XXI w.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1System gospodarki rynkowej (mieszanej) i jej podmioty. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.2
T-K-2Pojęcie rynku i jego elementy. Determinanty popytu i podaży. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku lub interwencji państwa.2
T-K-3Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach.2
T-K-4Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w gospodarce - od MŚP po korporacje globalne.2
T-K-5Równowaga makroekonomiczna w ujęciu keynesowskim i jej uwarunkowania.2
T-K-6Sektor publiczny w gospodarce mieszanej.2
T-K-7Cykliczność rozwoju gospodarczego i wzrost gospodarczy.2
T-K-8Inflacja i deflacja w gospodarce jako zagrożenia dla rozwoju.2
T-K-9Budżet państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny - problemy współczesnych gospodarek.2
T-K-10Handel zagraniczny i elementy polityki handlowej.2
T-K-11Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych2
T-K-12Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny.2
T-K-13Globalizacja, gospodarka światowa i jej problemy rozwojowe.2
T-K-14Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju.2
T-K-15Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? Pytania o przyszłość światowej gospodarki.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych.30
A-K-2Poznanie literatury przedmiotu30
A-K-3Przygotowanie do zajęć15
A-K-4Przygotowanie projektu/eseju30
A-K-5Udział w konsultacjach10
A-K-6Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu30
A-K-7Inne5
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Klasyczna metoda problemowa
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena z projektu/eseju
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia/egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.2_W01
studentów studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze publicznym i prywatnym, wyjaśniać funkcjonowanie współczesnej gospodari światowej i stojące przed nią wyzwania rozwojowe
BCH_3-_W01, BCH_3-_W05C-1T-K-6, T-K-2, T-K-9, T-K-1, T-K-11, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-8, T-K-3, T-K-10, T-K-14, T-K-15, T-K-13, T-K-12M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.2_U01
studentów studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych i społecznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
BCH_3-_U02, BCH_3-_U04C-1T-K-12, T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-1, T-K-11, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-14M-4, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3a.2_K01
student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a omawiając zjawiska i problemy ekonomiczne potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądow na tematy społeczno-gospodarcze
BCH_3-_K01, BCH_3-_K02, BCH_3-_K03C-1T-K-11, T-K-14, T-K-12, T-K-15, T-K-13M-4, M-1, M-3, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.2_W01
studentów studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze publicznym i prywatnym, wyjaśniać funkcjonowanie współczesnej gospodari światowej i stojące przed nią wyzwania rozwojowe
2,0
3,0student studiów trzeciego stopnia opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.2_U01
studentów studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych i społecznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
2,0
3,0student trzeciego stopnia potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3a.2_K01
student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a omawiając zjawiska i problemy ekonomiczne potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądow na tematy społeczno-gospodarcze
2,0
3,0student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, posługiwać się argumentami podczas prezentowania swych poglądów na tematy społeczno-gospodarcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  2. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
  4. Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  5. Stiglitz J.E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, Polityka, Newseek

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1System gospodarki rynkowej (mieszanej) i jej podmioty. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.2
T-K-2Pojęcie rynku i jego elementy. Determinanty popytu i podaży. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku lub interwencji państwa.2
T-K-3Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach.2
T-K-4Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w gospodarce - od MŚP po korporacje globalne.2
T-K-5Równowaga makroekonomiczna w ujęciu keynesowskim i jej uwarunkowania.2
T-K-6Sektor publiczny w gospodarce mieszanej.2
T-K-7Cykliczność rozwoju gospodarczego i wzrost gospodarczy.2
T-K-8Inflacja i deflacja w gospodarce jako zagrożenia dla rozwoju.2
T-K-9Budżet państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny - problemy współczesnych gospodarek.2
T-K-10Handel zagraniczny i elementy polityki handlowej.2
T-K-11Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych2
T-K-12Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny.2
T-K-13Globalizacja, gospodarka światowa i jej problemy rozwojowe.2
T-K-14Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju.2
T-K-15Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? Pytania o przyszłość światowej gospodarki.2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych.30
A-K-2Poznanie literatury przedmiotu30
A-K-3Przygotowanie do zajęć15
A-K-4Przygotowanie projektu/eseju30
A-K-5Udział w konsultacjach10
A-K-6Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu30
A-K-7Inne5
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.2_W01studentów studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze publicznym i prywatnym, wyjaśniać funkcjonowanie współczesnej gospodari światowej i stojące przed nią wyzwania rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_W01student wyjaśnia złożone zależności, procesy i mechanizmy będące przedmiotem badań biotechnologii rolniczej,
BCH_3-_W05zna aktualne piśmiennictwo dotyczące zagadnień będących przedmiotem biotechnologii rolniczej,
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, zasad funkcjonowania gospodarki światowej i stojących przed nią wyzwań w XXI w.
Treści programoweT-K-6Sektor publiczny w gospodarce mieszanej.
T-K-2Pojęcie rynku i jego elementy. Determinanty popytu i podaży. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku lub interwencji państwa.
T-K-9Budżet państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny - problemy współczesnych gospodarek.
T-K-1System gospodarki rynkowej (mieszanej) i jej podmioty. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.
T-K-11Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych
T-K-4Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w gospodarce - od MŚP po korporacje globalne.
T-K-5Równowaga makroekonomiczna w ujęciu keynesowskim i jej uwarunkowania.
T-K-7Cykliczność rozwoju gospodarczego i wzrost gospodarczy.
T-K-8Inflacja i deflacja w gospodarce jako zagrożenia dla rozwoju.
T-K-3Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach.
T-K-10Handel zagraniczny i elementy polityki handlowej.
T-K-14Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju.
T-K-15Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? Pytania o przyszłość światowej gospodarki.
T-K-13Globalizacja, gospodarka światowa i jej problemy rozwojowe.
T-K-12Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z projektu/eseju
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia/egzaminu
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student studiów trzeciego stopnia opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.2_U01studentów studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych i społecznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_U02doktorant potrafi dobrać właściwe metody badawcze przy planowaniu i realizacji badań,
BCH_3-_U04doktorant interpretuje, analizuje i wyjaśnia wyniki badań własnych,
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, zasad funkcjonowania gospodarki światowej i stojących przed nią wyzwań w XXI w.
Treści programoweT-K-12Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny.
T-K-3Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach.
T-K-2Pojęcie rynku i jego elementy. Determinanty popytu i podaży. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku lub interwencji państwa.
T-K-5Równowaga makroekonomiczna w ujęciu keynesowskim i jej uwarunkowania.
T-K-1System gospodarki rynkowej (mieszanej) i jej podmioty. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne.
T-K-11Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych
T-K-9Budżet państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny - problemy współczesnych gospodarek.
T-K-8Inflacja i deflacja w gospodarce jako zagrożenia dla rozwoju.
T-K-7Cykliczność rozwoju gospodarczego i wzrost gospodarczy.
T-K-14Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Klasyczna metoda problemowa
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia/egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z projektu/eseju
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student trzeciego stopnia potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3a.2_K01student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a omawiając zjawiska i problemy ekonomiczne potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądow na tematy społeczno-gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBCH_3-_K01doktorant rozumie i wykorzystuje w praktyce normy etyczne związane z zawodem,
BCH_3-_K02dostrzega zagrożenia wynikające z niekontrolowanego rozwoju biotechnologii dla człowieka i środowiska,
BCH_3-_K03potrafi upowszechniać wyniki badań naukowych i rozumie rolę nauki w dążeniu do wszechstronnego rozwoju społecznego,
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, zasad funkcjonowania gospodarki światowej i stojących przed nią wyzwań w XXI w.
Treści programoweT-K-11Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych
T-K-14Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju.
T-K-12Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny.
T-K-15Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? Pytania o przyszłość światowej gospodarki.
T-K-13Globalizacja, gospodarka światowa i jej problemy rozwojowe.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-2Klasyczna metoda problemowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia/egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena z projektu/eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, posługiwać się argumentami podczas prezentowania swych poglądów na tematy społeczno-gospodarcze
3,5
4,0
4,5
5,0