Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia i podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia i podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu biologii (poziom szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
C-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.4
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.4
T-L-3Pierścienice i mięczaki Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowych mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli. Wykonywanie pomiarów muszli ślimaków i małży. Oznaczanie planu budowy i symetrii obserwowanych zwierząt.4
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.4
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.4
T-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.4
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.4
T-L-8Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany2
30
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje2
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.2
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.2
T-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.2
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.2
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).2
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).2
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).2
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury7
A-L-3przygotowanie do zajęć8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-6pisemne zaliczenia5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć12
A-W-4konsultacje4
A-W-5przygotowanie do egzaminu15
A-W-6pisemne zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
S-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
S-4Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_W01
Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
BT_1A_W02, BT_1A_W07, BT_1A_W17C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-S-C2_W02
Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
BT_1A_W01, BT_1A_W02C-1T-W-5M-1, M-2S-1
BT_1A_BT-S-C2_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
BT_1A_W07, BT_1A_W14, BT_1A_W16C-2T-W-6, T-W-7, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BT_1A_BT-S-C2_W04
Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
BT_1A_W14, BT_1A_W16C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_U01
Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
BT_1A_U03, BT_1A_U05C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4
BT_1A_BT-S-C2_U02
Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
BT_1A_U02, BT_1A_U17C-2T-W-7, T-W-9, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-2
BT_1A_BT-S-C2_U03
Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
BT_1A_U07C-1T-W-1, T-L-6M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_??_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
BT_1A_K02C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3
BT_1A_BT-S-C2_K01
Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
BT_1A_K04, BT_1A_K05, BT_1A_K06C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_W01
Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
2,0
3,0Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_W02
Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
2,0
3,0Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cehcy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_W04
Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
2,0
3,0Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_U01
Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
2,0
3,0Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_U02
Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
2,0
3,0Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_U03
Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
2,0
3,0Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_??_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-C2_K01
Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jurd R. D., Krótkie wykłady - Biologia zwierząt, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 2007
  2. Krebs Ch. J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1996
  3. Solomon E., Berg L. R., Martin D. W., Biologia, Oficyna Wydawnicza Multico, Polska, 2007
  4. Weisz P.B., Biologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt – Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997
  2. Rajski A., Zoologia, Wydawnictwo PWN, Polska - Warszawa, 1997, tom I i II
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Polska - Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.4
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.4
T-L-3Pierścienice i mięczaki Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowych mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli. Wykonywanie pomiarów muszli ślimaków i małży. Oznaczanie planu budowy i symetrii obserwowanych zwierząt.4
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.4
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.4
T-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.4
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.4
T-L-8Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje2
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.2
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.2
T-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.2
T-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.2
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).2
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).2
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).2
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury7
A-L-3przygotowanie do zajęć8
A-L-4konsultacje2
A-L-5przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-6pisemne zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zajęć12
A-W-4konsultacje4
A-W-5przygotowanie do egzaminu15
A-W-6pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_W01Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych.
BT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W17Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budowę i funkcjonowanie zwierząt; zna zasoby fauny Polski i świata oraz ich bioróżnorodność. Zna zasady systematyki zwierząt. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu filogenezy i ontogenezy zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W02Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cechy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-5Rozmieszczenie i migracje zwierząt. Synantropizacja i domestykacja zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odróżnia zwierzęta synantropijne od synurbijnych. Omawia cehcy charakterystyczne zwierząt udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W03Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów.
BT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne; omawia zjawiska i układy ekologiczne, zależności między organizmami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_W04Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14Zna i rozumie rolę oraz znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia.
BT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).
T-L-8Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje populację, biocenozę oraz ekosystem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_U01Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdziany cząstkowe z ćwiczeń i wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
S-4Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie kluczy Student rozpoznaje najbardziej rozpowszechnione gatunki fauny Polski i świata.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_U02Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
BT_1A_U17Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje pracę dyplomową.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
T-L-8Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_U03Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-L-6Ptaki i ssaki. Określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach na wybranych przykładach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. Sekcja ptaka.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać sekcję stałocieplnego kręgowca
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_??_K01Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami fauny Polski i świata, ich bioróżnorodnością i sposobem klasyfikacji systematycznej. Poznanie najważniejszych cech budowy i funkcji życiowych zwierząt z różnych jednostek systematycznych. Rozmnażanie i rozwój, filogeneza i ontogeneza wybranych grup zwierząt.
Treści programoweT-L-1Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. Oznaczanie planu budowy ciała protistów.
T-L-4Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. Oznaczanie symetrii obserwowanych zwierząt.
T-L-2Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u psowatych. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z płazińców. Oznaczanie planu budowy ciała pasożytów.
T-L-5Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Rozwój pozazarodkowy pstrąga. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. Rozwój pozazarodkowy żab.
T-W-4Najważniejsze cechy charakterystyczne zwierząt kręgowych. Znaczenie krajowej fauny. Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy kręgowców.
T-W-1Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Od komórki prokariotycznej do eukariotycznej. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt i jego różnorodność. Badania naukowe w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa.
T-W-3Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej i trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia, środowisko życia). Sposoby rozmnażania i rozwój pozazarodkowy zwierząt bezkręgowych.
T-W-2Wielkość oraz symetria ciała zwierząt i ich konsekwencje
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ma poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, tak ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C2_K01Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
BT_1A_K05Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
BT_1A_K06Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-6Ekologia jako dyspcyplina naukowa. Podstawowe pojęcia.
T-W-7Ekologia organizmu (wymagania życiowe, klasyfikacja czynników środowiskowych, czynniki ograniczające, tolerancja organizmów).
T-W-8Ekologia populacji (struktura ekologiczna populacji, dynamika populacji, strategie rozwoju populacji).
T-W-9Wybrane zagadnienia ekologii biocenoz (struktura biocenozy, zależności biocenotyczne, typy interakcji).
T-W-10Ekologia ekosystemów (budowa i funkcjonowanie ekosystemu, sukcesja ekologiczna, ekosystemy antropogenne).
T-L-7Interakcje międzygatunkowe. Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy.
T-L-8Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej
M-3ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, postawy i aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę aktywną, angażuje otoczenie do działań proekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0