Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Anatomia i histologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i histologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiedomości z zakresu morfologii zwierząt i człowieka na poziomie kształcenia szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową anatomiczną i histologiczną układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanki zwierząt. Tkanka nabłonkowa: nabłonek płaski, sześcienny, cylindryczny, gruczołowy egzo- i endokrynowy. Tkanka łączna i podporowa: łączna właściwa, tłuszczowa, chrzęstna, kostna, krew. Tkanka mięśniowa: poprzecznie prążkowana, gładka, tkanka mięśnia sercowego. | 3 |
T-L-2 | Rodzaje kości, szkielet głowy, szkielet tułowia - liczba i budowa kręgów odcinków szkieletu zwierząt, kości obręczy piersiowej i kończyny miednicznej - ewolucja kości reki i kości stopy zwierząt; rodzaje połączeń kostnych. | 2 |
T-L-3 | Układ krążenia, naczynia krwionośne, włosowate, tętnicze, żylne. Serce - morfologia i anatomia, jamy i ich wnętrze, narządy włączone w obieg krwi i narządy limfatyczne: śledziona i szpik kostny, grasica. | 2 |
T-L-4 | Układ pokarmowy - preparaty - język, żołądek - jednokomorowy i żołądek wielokomorowy, gruczoły przewodu pokarmowego - wątroba. | 2 |
T-L-5 | Narządy moczowe, budowa nerki, pęcherz moczowy i cewka moczowa. | 2 |
T-L-6 | Budowa czaszki zwierząt i film nt rozwoju płodu | 2 |
T-L-7 | Dysekcja tuszy - układ mięśniowy, układ kostny, narządy wewnętrzne | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała; ogólne zagadnienia z zakresu osteologii, miologii i syndesmologii, histologii i embriologii - listki zarodkowe i błony płodowe. | 2 |
T-W-2 | Układ naczyniowy krwionośny - powstawanie, rodzaje i przebieg naczyń. | 2 |
T-W-3 | Układ naczyniowy limfatyczny - narządy i naczynia. | 2 |
T-W-4 | Typy krążenia - zarodkowe, płodowe (łożyskowe) i popłodowe; wielkie (aortowe), małe (płucne), wątrobowe, nerkowe, śledzionowe. | 2 |
T-W-5 | Układ oddechowy. Układ rozrodczy samca i samicy. Cechy płciowe I,II,II-rzędowe, budowa narządów płciowych samca i samicy. Zjawisko bariery łożyskowej. | 4 |
T-W-6 | Układ pokarmowy - porównanie między gatunkami zwierząt domowych. | 2 |
T-W-7 | Gruczoły dokrewne: tarczyca i przytarczyce, przysadka, szyszynka, nadnercza. Duże gruczoły przewodu pokarmowego. Narządy zmysłów | 2 |
T-W-8 | Układ nerwowy ośrodkowy, obwodowy i autonomiczny. | 2 |
T-W-9 | Elementy anatomii ptaka. Morfologiczne i anatomiczne cechy organizmu ptaków wskazujące na ich przystosowanie do lotu. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 3 |
A-L-4 | Poprawa zaliczenia ćwiczeń | 1 |
A-L-5 | Konsultacje | 5 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 6 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-5 | Konsultacje | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
M-2 | Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządu, narządów, wzajemnych ralacji tych narzadów w organizmie zwierząt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Około 10 minutowy pisemny sprawdzian wiadomości teoretycznych poprzedzający rozpoczęcie cwiczenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące treści przeprowadzonych wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | BT_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | BT_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_null_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | BT_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt i człowieka |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów | |
4,0 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów | |
4,5 | rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_U01 Umie wymienić układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne oraz potrafi zestawic cechy budowy i historii rozwoju człowieka z cechami budowy i rozwoju zwierząt. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii |
3,0 | zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii | |
3,5 | zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy | |
4,0 | potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów | |
4,5 | potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania | |
5,0 | potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_null_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu historii rozwoju rodowego. | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2000
- Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Podstawy anatomii zwierząt domowych, Wydawnioctwo Wieś Jutra sp. z o.o., Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
- Krysiak K., Anatomia zwierząt, cz. I i II, PWN, Warszawa, 1975