Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Najnowsze trendy transgenezy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Najnowsze trendy transgenezy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki molekularnej oraz inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklonalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresję transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje.2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
BT_1A_W18C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy
BT_1A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_K01
Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Smorąg, R. Słomski, L. Cierpka, „Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji”, Wyd. OWN Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklonalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresję transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje.2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_W01Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
Cel przedmiotuC-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.
Treści programoweT-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklonalnych.
T-A-3Analiza ekspresji transgenu
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresję transgenu.
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje.
T-W-4Szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania metod transgenezy
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_U01Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Identyfikuje i analizuje mechanizmy determinujące funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia, mechanizmy ewolucyjne organizmów oraz czynniki mutagenne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_K01Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.